WooCommerce-käyttöohjeet – Opas verkkokaupan käyttöön

Nämä WooCommerce-verkkokaupan käyttöohjeet on suunniteltu Nostamon asiakkaille, mutta ne soveltuvat myös muillekin WooCommercen käyttäjille. Alla on verkkokaupan käytöstä videomuodossa opas, jonka jälkeen käyttöohjeet on myös tekstiversiona.

Sisällysluettelo

1. Uuden tuotteen lisäys
2. Olemassaolevan tuotteen muokkaus
3. Uuden tuoteosaston luonti
4. Toimitusmaksut
5. Uuden tilauksen käsittely
6. Uuden alennuskupongin luonti
7. Verkkokaupan raportit

Uuden tuotteen lisäys

Uusi tuote lisätään kohdasta ”Tuotteet” -> ”Lisää uusi”.

Kohta 1

Lisää tuotteelle nimi. Tämä näkyy julkisena verkkokaupassa.

Kohta 2

Tämä on tuotteen lyhyt kuvaus, joka näkyy kategoriatasolla tuotteen otsikon alapuolella sekä tuotteen omalla sivulla kuvan oikealla puolella.

Kohta 3

Tähän kohtaan lisätään tuotteen pitkä kuvaus. Pitkä kuvaus näkyy vain tuotteen omalla sivulla tuotekuvan alapuolella. Tähän voi lisätä tekstiä niin paljon kuin haluaa.

Kohta 4

Tästä valitaan tuotteelle kategoria.

Kohta 5

Tuotteen päätuotekuva asetetaan kohdasta ”Aseta tuotekuva”. Tämän alapuolella olevasta ”Tuotekuvasto”-kohdasta (numero 6) asetetaan tuotteen mahdolliset lisäkuvat.

Kohta 7

Tuotteen hinta asetetaan kohdasta ”Normaali hinta (€)”.

Kohta 8

Näistä valikoista asetetaan tuotteelle erilaisia lisätietoja. Käydään seuraavaksi nämä valikot läpi:

Varasto

Täältä tuotteelle voidaan asettaa SKU-koodi. Tämä toimii tuotetunnuksena, jos yrityksenne haluaa sellaisia käyttää. Tuotteen varastotilanne voidaan myös muuttaa täältä manuaalisesti, jos tuote on päässyt loppumaan.

Toimitus

Tuotteen paino ja mitat asetetaan täältä. Kyseiset tiedot näkyvät tuotesivulla pitkän tuotekuvauksen alapuolella.

Liitetyt tuotteet

Täältä tuotteeseen voidaan liittää samankaltaisia tuotteita, joista asiakas saattaisi olla kiinnostunut. Nämä tuotteet näkyvät tuotesivun alaosassa. Up-Sell-tuotteisiin voidaan liittää manuaalisesti haluttuja tuotteita; Cross-Sell-tuotteet WooCommerce arpoo automaattisesti saman kategorian tuotteista.

Ominaisuudet

Tuotteen lisätiedot kirjoitetaan tänne. Näitä voivat olla esimerkiksi tuoteseloste, tuotteen väri tai muu vastaava tieto. Nämä tiedot näkyvät tuotteen pitkän kuvauksen alapuolella (samassa kohdassa kuin tuotteen paino ja mitat, jotka asetetaan ”Toimitus”-kohdasta). Uuden ominaisuuden saa luotua painamalla ”Mukautettu ominaisuus”-alasvetolaatikon vierestä ”Lisää”-nappia. Alapuolella ilmestyy kaksi tietokenttää, joista ”Nimi”-kohtaan kirjoitetaan ominaisuuden otsikko (esimerkiksi ”tuoteseloste”) ja ”Arvo(t)”-kohtaan ominaisuuden arvot (esimerkiksi ”100 % vesi”).

Kohta 9

Kun kaikki uuden tuotteen tiedot on asetettu, se voidaan julkaista ”Julkaise”-napista.

Olemassaolevan tuotteen muokkaus

Jo julkaistuja tuotteita voi selata painamalla hallintapaneelista kohtaa ”Tuotteet” -> ”Kaikki tuotteet”. Tuotesivu aukeaa klikkaamalla tuotteen otsikkoa. Hallintapaneeli on täysin sama kuin luotaessa uutta tuotetta. Haluttujen muutosten tekemisen jälkeen painetaan vain ”Päivitä”-nappia.

Uuden tuoteosaston luonti

Uusi tuoteosasto luodaan kohdasta Tuotteet -> Osastot. Vasemmalla olevasta näkymästä voi lisätä uusia osastoja ja oikealla puolella näkyvät jo olemassa olevat osastot.

Uudelle tuoteosastolle lisätään:

  • nimi
  • polkutunnus (sama kuin nimi, WooCommerce luo tunnuksen automaattisesti jos sitä ei kirjoita)
  • kuvaus  (kuvaus näkyy julkisesti kauppasivulla)

Tuoteosaston kuva lisätään painikkeesta “Siirrä palvelimelle/Lisää kuva”. Painike aukaisee mediakirjaston, jossa näkyvät kaikki verkkokaupan kuvat. Uusi kuva lisätään “Siirrä tiedostoja”-välilehdeltä. Haluttu kuva valitaan klikkaamalla se ensin hiirellä aktiiviseksi ja sen jälkeen painamalla “Käytä kuvaa”-painiketta oikeasta alanurkasta.

Olemassa olevien tuoteosastojen muokkausnäkymään päästään klikkaamalla tuoteosaston nimeä.

Toimitusmaksut

Toimituksen asetuksia säädetään kohdasta WooCommerce -> Asetukset -> Toimitus. Kohdasta ”Toimitusvyöhykkeet” nähdään olemassa olevat toimitusvyöhykkeet. Ainoastaan Suomessa toimivalla yrityksellä on usein koko Suomi vyöhykkeenä. Uusi toimitusvyöhyke voidaan lisätä kohdasta ”Lisää toimitusvyöhyke”. Uusia toimitusvyöhykkeitä tarvitaan esimerkiksi silloin, jos halutaan säätää erilaiset toimitusmaksut eri alueille.

Klikkaamalla ”Vyöhykkeen nimi” -kohdasta haluttua toimitusvyöhykettä voidaan säätää toimitusmaksujen asetuksia. Täältä valitsemalla ”Lisää toimitustapa” voidaan lisätä uusi toimitustapa. Vanhoja toimitustapoja voidaan muokata klikkaamalla ”Toimitustavan otsikko” -kohdasta haluttua toimitustapaa. Toimitustavan otsikko näkyy verkkokaupassa julkisesti asiakkaille toimitusmaksun nimenä. Veron tilaksi merkitään ”verotettava”, jos toimitusmaksusta peritään arvonlisävero. ”Hinta”-kohtaan merkitään toimituksen arvonlisäveroton hinta. WooCommerce laskee toimituskulujen arvonlisäveron tuon summan päälle. Alla olevassa kuvassa oleva 4,03 euron toimitusmaksu näkyy verkkokaupassa 5 euron kuluna, jos arvonlisävero on 24 %. Toimituskulujen arvonlisäveron määrän voi asettaa kohdasta WooCommerce -> Verot -> Vero asetukset -> Toimituskulujen veroluokka.

WooCommerce-ohjeet - toimituskulu

Maksuton toimitustapa tietyn suuruisille tilauksille valitaan toimitusvyöhykkeen asetuksista kohdasta ”Maksuton toimitus edellyttää…” -> ”Tilauksen minimäärä” ja tämän jälkeen kohtaan ”Pienin hyväksyttävä tilaus (€)” lisätään haluttu euroraja.

WooCommerce-ohjeet - maksuton toimitus

Jos toimitustavoissa ei näy valmiiksi maksutonta toimitusta, niin sellaisen voi lisätä kohdasta ”Lisää toimitustapa” -> ”Maksuton toimitus”.

Uuden tilauksen käsittely

Uusista tilauksista tulee ilmoitus sähköpostiin, mutta tilausten hallinnointi tapahtuu WooCommercen halintapaneelin kautta. Kirjaudu siis ilmoituksen jälkeen aina verkkokauppaan tilauksen hallinnointia varten.

Uudet tilaukset näkyvät kohdassa ”WooCommerce” -> ”Tilaukset”.

WooCommerce-opas - tilaus

Kohta 1

Tässä näkyvät kaikkien tilausten statukset. Esimerkkikuvassa on yhteensä 4 tilausta, joista 1 on jonossa ja 3 näistä ovat valmiita. Ainoastaan käsittelemättömät tilaukset saa näkyviin, kun klikkaa numeron 1 vierestä kohtaa ”Jonossa”.

Jonossa oleva tilaus tarkoittaa, että sitä ei ole vielä käsitelty. Käsittely onnistuu painamalla kohdasta 3 ”Preview”-painiketta, jolloin avautuu uusi valintaikkuna (kuva alla).

Kuvasta nähdään tilauksen perustiedot ja sen status voidaan muuttaa ”Change status” -kohdasta käsittelyn jälkeen. ”Completed”-napin painalluksen jälkeen asiakkaalle lähtee automaattisesti sähköpostiviesti, että tilaus on käsitelty.

Kohta 2

Useampi tilaus voidaan käsitellä kerralla valitsemalla numeron 2 vieressä olevista laatikoista halutut tilaukset ja sen jälkeen numeron 1 vieressä olevasta ”Massatoiminnot”-alasvetolaatikosta valitaan haluttu status. Tilaukset voidaan siirtää roskakoriin tai niiden status voidaan muuttaa esimerkiksi valmistuneeksi (completed).

Kohta 4

Tilauksen voi käsitellä myös klikkaamalla tilauksen tarkempaa tilausnumeroa ja nimeä. Tällöin aukeaa alla olevan kuvan kaltainen sivu.

Status (kohta 1)

Tästä voidaan muuttaa tilauksen status. Esimerkkikuvassa status on ”Valmistunut”. Painamalla alasvetolaatikkoa voidaan valita esimerkiksi ”Peruutettu”, jos asiakas on perunut tilauksensa sähköpostilla, tai ”Käsittelyssä”, jos tilaukseen halutaan tehdä vielä jotain muutoksia. Valmistunutta tilausta ei voida enää muokata (eli jos tilauksen status on ”Valmistunut”, ja siihen halutaan tehdä muutoksia, niin tilaus pitää muuttaa ensin ”Käsittelyssä”-tilaan). Muista päivittää valinta painamalla ”Päivitä”-nappia numeron 4 vierestä.

Kuponkikoodi (kohta 2)

Tässä näkyvät mahdolliset kuponkialennukset.

Kommentin lisäys (kohta 3)

Tilaukselle voidaan lisätä kommentteja tämän valikon kautta. Viesti voidaan julkaista yksityisesti, tai se voidaan lähettää myös asiakkaalle. Haluttu toiminto valitaan numeron 3 alapuolella olevasta alasvetolaatikosta.

Päivitys (kohta 4)

Muista päivittää muutokset tästä napista.

Uuden alennuskupongin luonti

Alennuskuponki voidaan luoda kohdasta ”WooCommerce” -> ”Kupongit” -> ”Lisää uusi”.

WooCommerce-ohjeet - kuponki

Kupongin koodiksi valitaan haluttu teksti, jota asiakkaat käyttävät lunastaessaan kyseisen kupongin. Alennuksen tavaksi voidaan valita prosenttialennus, ”kiinteä ostoskorin alennus” (eli alennus kaikista ostoskorin tuotteista) tai ”kiinteä tuotteen alennus” (eli alennus yksittäisestä tuotteesta). Ilmaisen toimituksen voi antaa joko muiden alennusten kanssa tai ilman ruksittamalla sen valintalaatikon.

”Kupongin tiedot” -tekstin alapuolelta kupongille voidaan asettaa erilaisia rajoituksia. ”Käytön rajoitus” -tekstin takaa voidaan asettaa esimerkiksi vaatimus minimiostoksen summalle tai poissulkea tietyt tuotteet kupongin piiristä.

”Käyttörajat”-valikon takaa voidaan valita esimerkiksi käyttäjäkohtaisia rajoja (1 kuponki per asiakas ym).

Verkkokaupan raportit

Verkkokaupan raportteja voidaan selata kohdasta ”WooCommerce” -> ”Raportit”.

”Tilaukset”-välilehdeltä voidaan seurata myyntiä halutulla aikavälillä. Myyntiä voidaan suodattaa myös esimerkiksi tuote- tai osastokohtaisesti.

”Asiakkaat” -> ”Asiaskaslista”-valikossa näkyvät kaikki verkkokaupan asiakkaat.

”Varasto”-välilehdeltä voidaan seurata varaston tilannetta.

Raportteja voi huoletta klikkailla ja testailla erilaisia näkymiä. Tällä ei saa mitään vahinkoa aikaiseksi. Raportit voi ladata myös CSV-tiedostona koneelle oikeassa ylänurkassa olevasta ”Vie CSV-tiedosto”-painikkeesta.

Tilaa ilmainen Google Ads -mainostilin auditointi

Auditoinnissa käydään läpi mm. mainostilin rakennetta, budjetin allokointia, mainonnan kohdennusta ja muita vastaavia mainonnan suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Auditoinnin jälkeen raportoimme löydöksemme teille selkokielellä.

Jaa artikkeli verkostollesi!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *