Timanttiset verkkosivut yritykselle – Mitä kehityksessä tulee huomioida?

Hyvät verkkosivut ovat digimarkkinointiin panostavalle yritykselle elintärkeät. Syy tähän on selkeä: digitaalisen markkinoinnin tavoitteena on hankkia kävijöitä yrityksen verkkosivuille esimerkiksi mainonnan avulla, mutta näistä kävijöistä saatava liiketoiminnallinen hyöty riippuu täysin verkkosivuista.

Verkkosivujen tarkoitus on konvertoida kävijöitä eli auttaa yritystä sen asettamien tavoitteiden toteutumisessa. Tavoite voi olla esimerkiksi yhteydenotto lomakkeen kautta tai uutiskirjeen tilaaminen. Loistavat verkkosivut vakuuttavat kävijäsi asiantuntevan tekstin, näyttävän ulkonäön ja hyvän käytettävyyden avulla. Tämä tarkoittaa suurempaa konversioprosenttia ja näin ollen maksimituottoa liikenteen hankintaan käytetyille euroille.

Yritys voi omalta osaltaan edesauttaa verkkosivuprojektin onnistumista. Täydellinen sivusto näet vaatii muutakin kuin pelkkää koodia. Kerron tässä kirjoituksessa vinkkini, jotta yrityksesi saa uusista verkkosivuista kaiken tehon irti.

Miten verkkosivuista saadaan timanttiset?

Myynnillisesti tehokkaat verkkosivut vaativat hyvien toiminnallisuuksien ja näyttävän ulkoasun lisäksi oikeanlaista sisältöä. Yrityksen on herätettävä sivustolla vierailevan kävijän luottamus, jotta hän on valmis etenemään ostopolullaan.

Miten tämän luottamuksen saa hankittua? Tutustutaan kuuteen erilaiseen keinoon, joilla voit viedä sivustosi uudelle tasolle.

1. Ota selvää mahdollisuuksistasi

Moni omakotitalon rakentamista suunnitteleva kiertelee asuntomessuja inspiraatiota etsiessään. Tyyli- ja materiaalivaihtoehtoja on olemassa niin suunnaton määrä, että näin isossa projektissa ei kannata luottaa ainoastaan omaan mielikuvitukseen.

Samaa kannattaa soveltaa verkkosivujen rakentamiseen. Tutkimalla kilpailijoidesi tekemiä ratkaisuja voit löytää sekä upeita tyyli-ideoita että uusia toiminnallisuuksia, joista voisi olla yrityksellesi hyötyä. Esimerkkien avulla voit lisäksi helpommin esitellä webkehittäjälle tyylisuuntasi, johon haluat uusilla sivuillasi tähdätä.

Verkkosivustoja kannattaa tutkia lähimpien kilpailijoiden lisäksi Suomen rajojen ulkopuolelta. Näin et pysy vain samassa muotissa kuin muutkin kilpailijasi, vaan voit löytää jotain oikeasti erottuvaa ideaa omille verkkosivuillesi.

2. Tekstillä luodaan asiantuntijakuvaa

Asiantunteva ja informatiivinen teksti on perusedellytys hyville verkkosivuille. Tekstin avulla voit esitellä yrityksesi ja tuotteesi tai palvelusi mahdollisimman hyvässä valossa. Voit kertoa luontevasti osaamisestasi, saavutuksistasi ja yleisesti siitä mikä erottaa sinut kilpailijoistasi.

Älä ole vaatimaton tai pihtaile tietoa! Kirjoita rohkeasti ylös kaikki mahdollinen, josta voi olla markkinointimielessä apua. Tekstiä voidaan kehitysvaiheessa karsia, jos meriitti- ja hyötylista on niin pitkä, että sivusto ei meinaa mahtua isoimmallekaan serverille ( 🙂 ). Muista kuitenkin, että harva jaksaa lukea tekstiä, jossa keskitytään epärelevanttiin tietoon tai liialliseen ominaisuuksien esittelyyn. Kirjoita hyödyistä, joita yrityksesi asiakkailleen tarjoaa.

Muista kirjoittaa kohdeyleisöllesi! Mitä samaistuttavampaa teksti on, sitä tehokkaammin se toimii. Miesten t-paitoja myyvällä Teee Clubilla on mahtavat tekstit verkkosivuillaan. Kohderyhmänä ovat miehet, joten teksti voi olla vähän ronskimpaa:

Verkkosivut yritykselle: tekstin kirjoittaminen

Valitettavan usein tekstiin ei panosteta kunnolla, jolloin iso osa sivuston potentiaalista jää saavuttamatta. Digimaailmassa teksti toimii myyntimiehenäsi, joten tekstin tuottamiseen kannattaa ehdottomasti uhrata aikaa verkkosivuprojektin lähestyessä.

3. Medialla tuetaan tekstin kertomaa tarinaa

Täydellisesti toteutetut verkkosivut yritykselle pitävät sisällään myös korkealaatuista mediaa.

Valokuvien avulla voidaan herättää uskottavuutta ja luottamusta, kun kävijä näkee myös visuaalisessa muodossa tekstin kertomaa tarinaa. Hyvät kuvat parantavat aina myös sivuston ulkoasua, joka on tärkeä tekijä uskottavuuden luomisessa.

Ennen verkkosivuprojektin aloitusta kannattaa napata kamera käteen ja kuvata kaikki yritykselle tärkeät kohteet läpi. Ammattivalokuvaajan käyttö on erittäin suositeltavaa, jos resurssit sellaisen vain mahdollistavat.

Sivujen grafiikkana voidaan käyttää myös animaatioita, kuten me Nostamolla olemme tehneet. Valinta kuvien ja animaatioiden välillä riippuu täysin yrityksen tavoittelemasta tyylistä.

Videot ovat myös loistavaa materiaalia verkkosivuille, jos yritykseltä sellaisia löytyy. Videoiden avulla voidaan esitellä esimerkiksi yrityksen brändiä tai kulttuuria, tai selvittää vaikeaselkoisten palveluiden toimintaperiaatteita.

4. Asiakasarvioilla herätetään luottamusta

Yksi aivan liian vähän käytetty markkinoinnin tehokeino on asiakasarvioiden esittely verkkosivuilla, vaikka ihmiset luottavat useiden tutkimusten mukaan toisten asiakkaiden antamiin suosituksiin.

Olet varmasti itsekin tiedonhakuvaiheessa etsinyt tuotearvioita ja mahdollisesti tehnyt ostopäätöksesi niiden perusteella? Itse teen tätä jatkuvasti.

Tätä kannattaa ehdottomasti käyttää yrityksen markkinoinnissa hyödyksi. Pitempään toimineet yritykset ovat varmasti saaneet positiivista palautetta toiminnastaan, joten ainoaksi tehtäväksi jää arvioiden kerääminen ja niiden toimittaminen verkkosivujen kehittäjälle.

Arviot kannattaa laittaa kuvan kanssa! Tämä herättää enemmän luottamusta kuin pelkät tekstiarviot.

5. Referenssit kertovat osaamisestasi

Asiakasarvioiden ohella myös referenssien esittelyä pihdataan liikaa, vaikka näillä voidaan esitellä luontevasti yrityksen osaamista käytännön toteutusten kautta.

Referenssejä kannattaa esitellä mahdollisimman kattavasti. Näistä voidaan tehdä myös tapaustutkimuksia (case-study) tai asiakastarinoita, jos yrityksen myymien tuotteiden tai palveluiden avulla syntyneistä hyödyistä on saatavilla hyvää dataa.

Slack on tehnyt oman sivun asiakastarinoiden esittelyä varten. Tarinoissa kerrotaan asiakkaiden tapoja käyttää Slackia hyödyksi yritysten jokapäiväisessä arjessa. Ei ihan heti tule mieleen yhtä vakuuttavaa referenssiä kuin NASA:

6. Rakenna verkkosivut tukemaan liidien keräystä

Aktiivisella liidien keräämisellä voidaan tehdä merkittävä vaikutus verkkosivuista saatavaan hyötyyn. Liidejä voidaan kerätä erilaisten sisältöjen (esimerkiksi e-kirjojen, infograafien, webinaarien ja uutiskirjeiden) avulla. Tuotettua sisältöä esitellään verkkosivuilla niin, että se voidaan ladata vastineeksi yhteystietojen antamisesta. Aktiivinen liidien keräys vaatii toimiakseen markkinoinnin automaatio-ohjelmistoa sekä mielellään myös myyntiorganisaation tukea taakseen.

Liidien keräyksessä tärkeintä on luoda houkuttelevaa materiaalia, joka oikeasti tuottaa arvoa kuluttajalleen. Heikkolaatuisella sisällöllä saa korkeintaan vihaisen liidin, kun joku antaa sähköpostiosoitteensa ja saa vastineeksi hyödyttömän materiaalipaketin.

ActiveCampaign kerää liidejä muun muassa webinaarien avulla:

Verkkosivut yritykselle: lead magnet

Hyvä esimerkki aktiivisesta liidien kerääjästä ja hyödyntäjästä on eräs suomalainen ohjelmistofirma. Annoin yhteystietoni heidän verkkosivujensa lomakkeen kautta ohjelmiston esittelyä varten. Esittelyn jälkeen sain muutaman kuukauden välein seurantasoiton (follow-up), jonka lisäksi sain muutaman viikon välein uutiskirjeen.

Myyntiorganisaation tehokkuudesta kertoo nopeus, jolla he reagoivat liidien käyttäytymiseen: eräs päivä sain uutiskirjeen, jossa oli mielenkiintoinen artikkeli. Klikkasin linkkiä ja sain minuutin sisään soiton kyseisestä firmasta. Automaatio-ohjelma todennäköisesti asensi tagin profiiliini ja informoi tästä reaaliajassa vastuullista myyntihenkilöä.

Tämä tekniikka myös toimii: kyseinen firma on kasvanut kovaa vauhtia ja saanut tunnustusta myyntiorganisaatiostaan.

Lopuksi

Verkkosivut takovat yrityksellesi väsymättömästi uusia liidejä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Pienellä panostuksella niistä voidaan saada aivan eri tavalla hyötyä yrityksen markkinointiin. Älä jätä siis kaikkea webkehittäjäsi niskoille, vaan ota aktiivisesti kaikki mahdollinen hyöty irti investoinnistasi.

Tilaa uutiskirje

Toimitamme vinkkejä yrityksen digitaaliseen markkinointiin ja pidämme sinut ajan tasalla tärkeistä alan tapahtumista. Saat 1-2 sähköpostia kuukaudessa.

Jaa artikkeli verkostollesi!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *