Mitä tehokas Google Ads -mainonta vaatii?

Google on pyrkinyt tekemään mainosohjelmansa käytöstä mahdollisimman vaivatonta. Mainokset voidaan luoda automaattiasetusten avulla hyvinkin nopealla aikataululla.

Oikealla osaamisella mainostilin tehokkuus voidaan kuitenkin viedä aivan uudelle tasolle.

Käsittelen tässä kirjoituksessa tehokkaaseen Google-mainontaan vaadittavaa osaamista.

Markkinointiviesti pitää räätälöidä sekä ihmiselle että koneelle

Google Adsin erikoisuus markkinointiviestinnän kannalta on siinä, että viesti pitää osata kohdistaa sekä kuluttajalle että Googlen algoritmille.

Kuluttajalle suunnatun viestin tarkoituksena on erottaa mainosta muista mainoksista, jolloin mainosta klikataan useammin. Tämä on perinteisempää markkinointia, josta selviää luovalla mielellä ja terävällä kynällä. Rajoittavana tekijänä toimii ainoastaan mainosten merkkirajoitukset, jotka saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia tottumattomalle tekijälle. Esimerkiksi otsikoissa enimmäismerkkimäärä on 30 ja kuvauksissa 90 merkkiä.

Googlen algoritmin huomiointi tarkoittaa muun muassa sitä, että oikeissa kohdissa pitää olla oikeanlaiset avainsanat, jotta mainos saa mahdollisimman korkeat laatupisteet. Laatupisteet vaikuttavat sekä mainoksen klikkihintaan että mainoksen näkyvyyteen.

Liian alhaiset laatupisteet tarkoittavat varsin tylyä kohtaloa: Google hylkää mainoksen eikä sitä näytetä lainkaan kuluttajille.

Oikeanlainen tilirakenne erottaa voittajat häviäjistä

Mainostilin rakenteen on oltava oikeanlainen, jotta mainonnasta saadaan kaikki teho irti. Yleinen tapa on luoda pieni määrä mainoksia ja laittaa nämä muutamaan mainosryhmään.

Näin ei kannata missään nimessä toimia.

Erilaiset avainsanat on sijoitettava vähintäänkin omiin mainosryhmiinsä ja näille on luotava omat mainoksensa. Muutama yleisluontoinen mainos ei siis riitä, vaan mainoksia on luotava avainsanojen mukaan niin monta kuin tarvitsee.

Suomessa tehdään joka päivä 30 miljoonaa Google-hakua, joten erilaisia hakusanoja on melkoisen paljon. Tottumattomalle mainostajalle tilin hallinnoinnin kanssa tulee helposti ongelmia.

Optimointi on kokonaisvaltaista hienosäätöä

Mainostilin luonti ja sisäänkirjautumistunnusten unohtaminen mainosten julkaisun jälkeen tarkoittaa takuuvarmaa rahan polttamista.

Tehokas mainostaminen vaatii jatkuvaa optimointia. Mainosten julkaisun jälkeen aletaan keräämään dataa, jonka perusteella suoritetaan mainostilin optimointia.

Esimerkiksi budjetin allokointiin liittyvää optimointia voidaan lähestyä kahdelta eri kantilta:

Ensinnäkin jotkut hakusanat toimivat erityisen hyvin juuri sinun yrityksellesi: näitä hakusanoja on seurattava ja näille on tarvittaessa allokoitava lisäbudjettia. Näin varmistetaan, että mainokset näkyvät mahdollisimman usein, kun joku etsii kyseistä hakusanaa.

Toisaalta mainokset näkyvät usein sellaisilla hakusanoilla, joiden konversio on hyvin matala. Heikosti toimivien avainsanojen budjettia on laskettava ja tarvittaessa ne on siirrettävä negatiivisten avainsanojen listalle.

Tämänkaltainen kuukaudesta toiseen tapahtuva optimointi on tärkeä osa tehokasta Google-mainontaa.

Aina on tilaa parannuksille

Toyotaltakin tutun kaizen-filosofian mukaan: ”Mikään prosessi ei ole täydellinen – aina on tilaa parannuksille, innovaatiolle ja kehitykselle”.

Jatkuvan parantamisen filosofia toteutetaan Google-mainonnassa A/B-testauksen avulla. Mainosten laatua voidaan aina parantaa: kun kahdesta versiosta on löydetty voittaja, voidaan tämä voittaja haastaa uudella versiolla. Ajan kuluessa tällä on merkittävä vaikutus koko mainostilin tehokkuuteen.

A/B-testausten toteuttaminen vaatii kokonaisvaltaista ymmärrystä Google-mainonnan periaatteista – sekä roppakaupalla aikaa ja kärsivällisyyttä.

Kurkistus konepellin alle

Edistynyt Google-mainonta ei ole pelkkää oletusasetusten klikkailua vaan kehittynyt mainonta vaatii ohjelmointiosaamista.

Google-mainonnassa voidaan tehdä todella edistyneitä toteutuksia javascript-koodin avulla.

Esimerkkinä verkkokaupassa voidaan ottaa käyttöön edistynyt analytiikan seuranta (enhanced ecommerce). Tällöin voidaan seurata tarkemmin kävijöiden käyttäytymistä verkkokaupassa ja käyttää tätä dataa hyväksi mainonnassa. Lisäksi konversioseurantaa varten saadaan käyttöön tarkat toteutuneet ostohinnat, jolloin mainonnan tuottavuutta voidaan parantaa entisestään.

Yllä on kuva pienestä osuudesta enhanced ecommerce -koodista. Yhteensä koodia on useampi sata riviä.

Javascriptin avulla voidaan luoda myös ohjelma, joka tutkii jatkuvasti Google-mainosten laskeutumissivuja ja ilmoittaa mahdollisista viallisista linkeistä. Näin voit varmistua, että verkkosivuillasi tehtävät muutokset eivät pilaa Google-kampanjaasi.

Ohjelmointiosaamisen avulla mainostili voidaan virittää todelliseen kisakuntoon.

Mainostilin mahdollisuuksien tunteminen on tärkeää

Google Ads -mainosohjelmassa on roppakaupalla erilaisia asetuksia, joita voidaan hyödyntää mainostilin optimoinnissa. Näiden asetusten tunteminen on tärkeää, jotta saa hyödynnettyä kaikki Adsin tarjoamat mahdollisuudet.

Esimerkkinä erilaisista säätömahdollisuuksista ovat:

  • Hakumainosten uudelleenmarkkinointiluettelot (RLSA), joita voidaan käyttää uudelleenmarkkinointiin hakuverkostossa
  • Smart Bidding, jota voidaan hyödyntää hintatarjouksissa
  • Dynaamiset hakumainokset (DSA), jota voidaan hyödyntää uusien avainsanojen etsimisessä

Kokonaisuuden tunteminen on tärkeää, jotta oikeita asetuksia osataan soveltaa oikeissa tilanteissa.

Datan tulkinta vaatii erikoisosaamista

Google Analyticsin hallintapaneelissa vierailleet voivat yhtyä näkemykseeni, että verkkosivuilta on saatavissa lukematon määrä erilaista tietoa. Mainostilin optimointi tarkoittaa tämän sekä Google Ads- ja Google Tag Manager -tileiltä löytyvän datan yhdistelyä ja tulkintaa.

Mainostilille tehtävät muutokset vaikuttavat aina useampaan kuin yhteen tunnuslukuun, joten mainostajan on hallittava nämä tunnuslukujen väliset suhteet, jotta näennäisen parannuksen tuoma hyöty ei vuoda jostain toisesta päästä pihalle.

Digimarkkinoinnin suurimpia etuja on mitattavuus. Tätä etua ei kannata jättää hyödyntämättä.

8 vinkkiä tehokkaaseen Google Ads -kampanjaan

Lataa Nostamon vinkit tehokkaan Google-kampanjan luomiseen! Saat jatkossa myös muita kullanarvoisia vinkkejä digimarkkinointiin.

Johtopäätökset

Tehokas Google-mainonta vaatii runsaasti erityisosaamista. Pelkkä oletusasetusten käyttö ei riitä, jos haluaa saada mainontaan käyttämilleen euroille mahdollisimman korkean tuoton.

Google Adsiin liittyvän teknisen osaamisen lisäksi mainostajalla pitää olla yleistä ymmärrystä markkinoinnista, jotta mainonnasta tulee vaikuttavaa. Edistynyt Google-mainonta vaatii lisäksi ohjelmointiosaamista.

Me Nostamolla myös teemme niin kuin puhumme: Google Ads -palvelussamme on tulostakuu. Mikäli emme pysty parantamaan mainostilisi tehokkuutta 3 kuukauden sisällä aloituksesta, maksamme 100% palvelupalkkiostamme takaisin.

Tilaa ilmainen Google Ads -mainostilin auditointi

Auditoinnissa käydään läpi mm. mainostilin rakennetta, budjetin allokointia, mainonnan kohdennusta ja muita vastaavia mainonnan suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Auditoinnin jälkeen raportoimme löydöksemme teille selkokielellä.

Etkö tee vielä mainontaa? Voit varata myös ilmaisen konsultoinnin, jossa teemme suunnitelman yrityksesi mainonnan aloittamiseksi. Tee se tämän linkin takaa.

Jaa artikkeli verkostollesi!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *