4 syytä miksi yrityksesi kotisivuilla ei ole kävijöitä

Tämä on varmasti monelle yrittäjälle tuttua: olet käyttänyt arvokasta aikaasi ja rajallisia resurssejasi kotisivujen hankintaan, mutta sivuillasi ei käy juuri kukaan. Saatat jo miettiä, että digitalisaatio on vain kovaäänisten julistajien tyhjää puhetta.

Väitän kuitenkin, että kaikkien yritysten sivuille on mahdollista saada runsaasti liikennettä. Väitän lisäksi, että tämä liikenne on mahdollista muuttaa liikevaihtoasi kasvattavaksi tekijäksi.

Syitä vähäiselle liikenteelle

Katsotaan seuraavaksi mahdollisia syitä, joiden vuoksi sivuillasi ei ole liikennettä.

Verkkosivuasi ei löydy hakukoneista

Suomessa tehdään joka päivä 30 miljoonaa Google-hakua. Suurella todennäköisyydellä tuotteitasi tai palveluitasi etsitään siis tälläkin hetkellä jossain päin Suomea. Miksi nämä kävijät eivät löydä sivuillesi?

Ikävä fakta on, että verkkosivuston löytyminen hakukoneista vaatii käytännössä hakukoneoptimointia. Syynä tähän on se, että 95 % Google-hakujen klikkauksista menevät ensimmäisen sivun hakutuloksille. Tämä taas tarkoittaa sitä, että tuo ensimmäinen hakutulossivu on todella kilpailtu.

Ilman hakukoneoptimointia saa kyllä aina jonkin verran hakukoneliikennettä, jos kirjoittaa tarpeeksi sisältöä sivuilleen, mutta tämä liikenne on vain pieni osa siitä, minkä voi saavuttaa hakukoneoptimoinnilla.

Hakukoneoptimointiprosessin vaiheet ovat hyvin pelkistetysti seuraavat:

  1. Avainsana-analyysi. Sivustolle tehdään avainsana-analyysi, jossa tutkitaan, että mitä yritykseen liittyviä asioita suomalaiset etsivät hakukoneista.
  2. Sisäinen optimointi. Avainsana-analyysin perusteella löydetyt avainsanat sisällytetään sivustolle oikeisiin paikkoihin ja oikeassa muodossa. Sivuston tekstejä muutetaan ja sivuille asetetaan erilaisia ohjeita hakukoneita varten.
  3. Ulkoinen optimointi. Sivustolle hankitaan linkkejä muilta sivustoilta. Kaikki linkit eivät ole samanarvoisia, joten ulkoisessa optimoinnissa keskitytään erityisesti oikeanlaisten linkkien hankintaan. Lisäksi luodaan tilejä erilaisiin palveluihin, joilla tehostetaan hakukoneissa nousua.

Näillä toimenpiteillä sivusto alkaa nousemaan Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnilla ei saavuteta tuloksia yhdessä yössä, vaan se on pitkä prosessi, joka vaatii jatkuvaa työtä ja erityisesti kärsivällisyyttä.

Et kirjoita blogia

Blogin kirjoittaminen on tehokas tapa hankkia liikennettä kotisivuillesi. Liikenteen lisäksi blogin kirjoittaminen auttaa satunnaisten kävijöiden muuntamisessa maksaviksi asiakkaiksi. Katsotaan seuraavaksi mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Google arvostaa sivuja, jotka tuottavat tasaisesti laadukasta sisältöä. Mitä useammin päivität sivustoasi, sitä useammin Googlen botit vierailevat sivustollasi ja indeksoivat sitä. Blogin kirjoittaminen on luonteva ja tehokas tapa tämän toteuttamiseen.

Hakukonenäkyvyys ei ole ainoa blogin kirjoittamisen hyvä puoli. Blogilla pystytään tarjoamaan sivuston kävijöille arvoa, joka taas parantaa heidän ostohalukkuuttaan. Yksi blogiartikkelien tärkein ominaisuus onkin, että siinä oikeasti annetaan jotain arvokasta infoa lukijoille.

Säännöllisellä blogin kirjoittamisella alat saamaan myös luonnollista hakukoneliikennettä sivuillesi jossain vaiheessa, vaikka et tekisikään aktiivista hakukoneoptimointia. Tämä tulee usein sattuman kautta, kun sivustollesi alkaa kertyä tarpeeksi sisältöä, joka sitten näkyy hakukoneissa satunnaisilla hakusanoilla. Parhaan hyödyn blogin kirjoittamisesta saa kuitenkin hakukoneoptimoinnin avulla, kun jokainen artikkeli suunnitellaan erityisesti hakukonenäkyvyyden kautta.

Et ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median käyttö saattaa tuntua monesta epämiellyttävältä askareelta. Kannattaa kuitenkin mennä rohkeasti epämukavuusalueelleen ja ottaa sosiaaliset mediat haltuunsa. Näiden kanavien kautta voidaan tavoittaa niin tehokkaasti ihmisiä, että harvalla yrittäjällä on varaa jättää niitä huomiotta.

Hyvä uutinen on se, että sinun ei suinkaan tarvitse olla läsnä kaikissa mahdollisissa medioissa. Oikeat some-kanavat riippuvat täysin yrityksesi brändistä, kohderyhmästä ja tuotteista. Facebook soveltuu lähes kaikille, mutta muuten valintoihin vaikuttavat varsinkin asiakkaidesi keski-ikä ja sukupuoli. Esimerkiksi YouTube on hyvä kanava nuorten ihmisten tavoittamiseen, Instagram brändin rakentamiseen ja Twitter asiantuntijaimagon luomiseen.

Pyri tuottamaan seuraajillesi mahdollisimman paljon arvoa. Keskustele ajankohtaisista asioista ja kerro oikeasti hyödyllisiä asioita lukijoillesi. Kuulumisten kertomisellekin on oma aikansa ja paikkansa. Voit luoda näin henkilökohtaisempaa suhdetta seuraajiisi.

Säännöllisellä blogin kirjoittamisella saat myös hyvää sisältöä sosiaalisen median kanaviisi. Voit mainostaa jokaista blogikirjoitustasi kaikissa sosiaalisen median kanavissasi, joten saat näin hyvin arvoa tuottavaa sisältöä seuraajiesi näkyville. Blogiartikkeleita kannattaa aina promota! Näin saat maksimoitua hyödyn ajasta, jonka käytät blogikirjoitusten luomiseen.

Et mainosta

PPC-mainonta eli erilaisissa internet-palveluissa suoritettu klikkimainonta on yksi hyvä tapa hankkia liikennettä sivustollesi. Kuluttajan pitää altistua eri teorioiden mukaan 3-7 kertaa yrityksesi markkinointiviestinnälle, ennen kuin hän siirtyy asiakkaaksesi. Mainonnan avulla voit tavoittaa suuren joukon ihmisiä ja hankkia tätä arvokasta näkyvyyttä.

Oikein toteutetussa PPC-kampanjassa sivuillasi käyneet ihmiset ”tägätään”, eli heidät lokeroidaan erityisen koodinpätkän avulla. Jatkossa näille ihmisille voidaan kohdentaa räätälöityä markkinointiviestintää sen perusteella mistä he ovat olleet sivuillasi kiinnostuneita.

Oletetaan, että olet autokorjaamoalan yrittäjä, joka on mainostanut sosiaalisessa mediassa blogikirjoitusta, jossa kerrotaan ammattilaisen vinkit kesärenkaiden vaihtoon. Hyvin toteutetussa kampanjassa tämän blogikirjoituksen lukeneet ihmiset tägätään, ja jatkossa heille kohdennetaan erilaisia mainoksia kuin muille ihmisille. Näille ihmisille kohdistetun mainoksen teksti voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen: ”Ovatko renkaasi varmasti kiristetty oikein? Varmista turvallisuus ja anna ammattilaisen vaihtaa renkaasi!”.

Viestistä tulee todella tehokas, kun tiedämme, että sen lukeneet ihmiset ovat kiinnostuneita nimenomaan kesärenkaiden vaihdosta. Tiedämme lisäksi, että kyseiset ihmiset ovat ainakin harkinneet suorittavansa renkaiden vaihdon itse, joten turvallisuutta korostamalla voimme pyrkiä muuttamaan heidän mieltään.

PPC-mainonnalla voidaan siis sekä kasvattaa liikenteen volyymia, että parantaa tämän liikenteen laatua tarkoilla kohdistustoimenpiteillä.

Johtopäätökset

Verkkosivujen liikenteen kasvattaminen on digitaalisen markkinoinnin ydintoimintaa. Liikennettä voidaan hankkia muun muassa hakukoneoptimoinnilla, blogin kirjoittamisella, sosiaalisen median kautta sekä ppc-mainonnalla.

Liikenteen volyymin lisäksi on kuitenkin keskityttävä myös liikenteen laatuun. Kävijöitä ei pidä hankkia hinnalla millä hyvänsä. Tämä toteutuu luontevasti, kun yrityksen markkinoinnissa puhutellaan vain yrityksen kohderyhmään kuuluvia henkilöitä.

Lisääntyneellä näkyvyydellä on suora vaikutus yrityksesi liikevaihtoon, kun liikenteen volyymin kasvaessa sen laatu pysyy hyvällä tasolla. Uuden liikenteen arvo riippuu nyt siitä, kuinka hyvin sivuillesi tulevat kävijät konvertoituvat eli kääntyvät asiakkaiksesi. Käsittelemme tätä aihetta syvällisemmin myöhemmässä kirjoituksessamme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *