Kuukauden nosto: Yrityksen varauskalenteriin vilskettä mainostilin uudelleenrakennuksella

Saimme auditointipyynnön terveydenhuoltopalveluita tuottavalta yritykseltä, jonka mainostili oli aiemman uudistuksen yhteydessä mennyt täysin solmuun.

Auditoinnissa paljastui, että mainostilillä oli käytännössä kaikki niin pielessä kuin voi olla. Isoimmat virheet olivat seuraavat:

  • Kampanjoiden maantieteellinen kohdistus oli koko Suomeen, vaikka palveluja tuotettiin vain pääkaupunkiseudulla.
  • Avainsanat olivat aivan liian laajoja, jonka vuoksi mainoksia klikkailivat ihmiset, joilla ei ollut minkäänlaista kiinnostusta yrityksen myymiin palveluihin.
  • Tärkeimmillä avainsanoilla ei ollut lainkaan näkyvyyttä eikä budjetin allokointiin oltu kiinnitetty mitään huomiota (kaikki avainsanat saivat näin ollen saman osuuden budjetista – myös ne huonot, joita tilillä oli muutenkin aivan liikaa).
  • Mainokset olivat hyvin geneerisiä eivätkä näin ollen vastanneet lainkaan hakijan hakutarkoitukseen (mainoksissa pitää puhua aina siitä asiasta, josta käyttäjä etsii tietoa – näin voidaan vastata hakijan hakutarkoitukseen).

Nämä virheet aiheuttivat sen, että mainonnan kautta ei ollut tullut lainkaan yhteydenottoja moneen kuukauteen. Uudistimme mainostilin, jonka seurauksena heti ensimmäisen kuukauden aikana yhteydenottoja tuli yhdeksän – ja toisen kuukauden jälkeen yhteydenottoja sateli siihen tahtiin, että yrittäjän omien sanojen mukaan hänellä alkoi olla jo kiirettä asiakasprojektien hoitamisessa. Budjetti oli hyvin matala, eikä sitä nostettu uudistamisen yhteydessä, joten lopputulos oli erittäin onnistunut.

Harmillisesti tästä casesta minulla ei ole näyttää hienoja graafeja, sillä sivustolla ei ole konversioseurantaa, eikä sellaisen asentaminen ollut mahdollista sivuston ylläpidollisista seikoista johtuen. Konversioseurannan puuttuminen on todella iso ongelma, joka vaivaa isoa osaa suomalaisista yrityksistä. Seurannan puuttumiseen on usein syynä joko mainostajan alhainen osaaminen tai verkkosivuston ylläpitoon liittyvät tekniset seikat. Meillä konversioseurannan asentaminen on aina ykkösprioriteetti, sillä ilman sitä mainonnasta tulee hakuammuntaa. Lisäksi menetetään runsaasti mahdollisuuksia mm. Googlen koneoppimiseen liittyvien ratkaisujen hyödyntämisessä.

Tämä kyseinen mainostilin uudistus toteutettiin kuitenkin projektiluontoisena toteutuksena, joten pitempiaikainen seuranta ja kehittäminen ei ollut mahdollista. Jatkuvana toteutuksena tästäkin mainostilistä saisi takuuvarmasti enemmän tehoja irti.

Tilaa ilmainen Google Ads -mainostilin auditointi

Auditoinnissa käydään läpi mm. mainostilin rakennetta, budjetin allokointia, mainonnan kohdennusta ja muita vastaavia mainonnan suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Auditoinnin jälkeen raportoimme löydöksemme teille selkokielellä.

Etkö tee vielä mainontaa? Voit varata myös ilmaisen konsultoinnin, jossa teemme suunnitelman yrityksesi mainonnan aloittamiseksi. Tee se tämän linkin takaa.

Jaa artikkeli verkostollesi!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *