Toteutamme Google-mainontaa huonekalualan yritykselle, joka myy tuotteitaan verkkokaupan kautta ympäri Suomen. Ennen Nostamon asiakkuutta mainontaa on hoitanut toinen mainostoimisto, mutta mainonnan tuloksiin ei oltu täysin tyytyväisiä. Harmillisesti asiakkaalle ei oltu asennettu konversioseurantaa, joten aiemmasta mainonnasta ei ole tarkempaa dataa tarjolla – emme voi näin ollen esittää vertailukaavioita myynnin kasvusta.
(Konversio tarkoittaa haluttua tavoitetta, joka verkkokaupan tapauksessa tarkoittaa ostotapahtumaa. Konversioseurannan avulla voidaan seurata, että mistä kanavasta ostoksen tehneet kävijät ovat saapuneet, joten on äärimmäisen tärkeää, että se on toiminnassa. Ilman konversioseurantaa mainonnasta tulee pelkkää hakuammuntaa.)
Toimenpiteet
Asiakkaalla ei ollut käyttöoikeuksia vanhalle mainostilille, joten loimme uuden mainostilin ja rakensimme kampanjat alusta asti uusiksi. (Sivuhuomiona mainittakoon, että Nostamon asiakkaat toimivat aina itse mainostilien omistajina.)
Google-mainonta on hyvin teknistä touhua, joten asiakkaidemme mainostilit rakennetaan aluksi aina samalla kaavalla. Olemme hioneet prosessin niin timanttiseksi, että pelkästään tällä alkuvaiheen työllä mainontaan saadaan lähes aina merkittäviä parannuksia aikaiseksi. Joissain tilanteissa mainonta saattaa toki vaatia normaalia enemmän jumppaamista, mutta oikeanlainen tilirakenne määrittää kuitenkin hyvin pitkälti tason, johon mainonnalla voidaan ylipäätään päästä.
Alkuvaiheen jälkeen kehitystyössä nousee tärkeään rooliin konversioista (ostotapahtumista) kertyneen datan tulkinta ja soveltaminen. Toimintamme perusajatuksena on jatkuvan kehittämisen periaate eli pyrimme viemään mainonnan tuloksellisuutta jatkuvasti eteenpäin. Kehitystyössä on tärkeää, että se toteutetaan hallitusti. Usein näkee sellaista, että mainontaan tehdään muutoksia ilman minkäänlaista kokeilujaksoa. Pahimmillaan tämä saattaa romahduttaa mainonnan tuloksellisuuden, sillä muutosten vaikutuksia ei voi ikinä tietää etukäteen. Olemmekin kehittäneet tähän toimintatavan, jonka avulla tilillä voidaan suorittaa jatkuvasti uusia kokeiluja, mutta kuitenkin niin, että tiedämme aina ennalta, että miten muutokset vaikuttavat mainostilin tuloksellisuuteen.
Kehitystyö on purrut myös tämän kyseisen asiakkaan mainontaan, kuten seuraavasta kuvaajasta voidaan havaita.
Lopputulos
Viimeisen 7 kuukauden aikana yrityksen Google-mainontaan on käytetty 5195,23 euroa ja tällä aikaansaatujen ostotapahtumien arvo on yhteensä 64460,60 euroa (analytiikassa seurataan aina arvonlisäveron sisältäviä hintoja, joten arvo sisältää alv:n). Mainonnan tuotto on ollut näin ollen 1241 % eli yhden euron mainontapanostus on tuonut myyntiä 12,41 eurolla.
(Tärkeänä huomiona mainittakoon vielä sellainen, että kaikkien konversioiden lähteitä ei pystytä mittaamaan, joten todellinen arvo on tuota 64 460,60 euroa korkeampi. Mittausongelmia syntyy esimerkiksi silloin, kun kävijä saapuu ensin mobiililaitteella mainoksen kautta sivustolle, mutta suorittaa ostoksen myöhemmin toisella laitteella kirjoittamalla verkko-osoitteen ulkomuistista selaimeensa. Tässä tapauksessa ostotapahtuma ei näkyisi Google-mainonnan vaan suoran liikenteen ansiona (”direct”). Mittausongelmien vuoksi konversioita jää kirjaamatta omien arvioidemme mukaan 10-30%, mutta tämä on hyvin yrityskohtaista. Pitkässä juoksussa konversioiden arvoa kasvattaa lisäksi se, että tyytyväiset asiakkaat palaavat uudestaan asiakkaiksi ja mahdollisesti vielä suosittelevat yritystä eteenpäin.)
Mainostilin kehitys on havaittavissa paljaalla silmälläkin, mutta tarkempina lukuina vielä seuraavat keskiarvot:
- touko-heinäkuun välillä mainonnan aikaansaamien ostotapahtumien arvo on ollut keskimäärin 7993,33 euroa kuukaudessa
- elo-lokakuun välillä ostotapahtumien arvo on ollut keskimäärin 11790,90 euroa kuukaudessa
Edeltävän 3 kuukauden keskiarvolla laskettuna Google-mainonta tuo tulevaisuudessa 141 490,80 eurolla myyntiä lisää vuodessa.
Mainostililtä voisi kaivaa kaikenlaista muutakin statistiikkaa, mutta tämä konkreettinen tuotto on varmasti kiinnostavin seikka. Tämä kertoo myös yrityksemme toiminnasta: tavoittelemme aina joko myyntiä tai yhteydenottoja (riippuen siitä onko kyseessä verkkokauppa vai palvelualan yritys). Raportoimme myös liikennemäärät, näyttökerrat ja muut vastaavat tiedot, mutta nämä ovat toiminnassamme toissijaisia seikkoja. Oikeat tavoitteet ovat sellaisia, jotka näkyvät tuloslaskelmalla viivan alla.
Haluatko keskustella oman yrityksesi Google Ads -mainonnasta asiantuntijan kanssa? Nostamo on Google Partner -kumppani ja olemme täysin erikoistuneet Google-mainontaan. Tietääksemme olemme Suomen ainoa Google Ads -toimisto.
Voimme auditoida yrityksenne mainostilin, jolloin voimme kertoa suoraan, että miten voisimme yritystänne auttaa. Auditointi on ilmainen. Ota yhteyttä Nostamon yrittäjään ja kysy lisätietoja: Risto Kaisko, 040 8242 727, risto@nostamo.fi
Vai etkö vakuuttunut vielä? Tutustu kaikkiin laatimiimme tapahtumatutkimuksiin:
- LVINETTI: LVI-alan verkkokaupan mainonnan kautta tulleeseen myyntiin 176% parannus – ”Nostamon kanssa aloitettu yhteistyö ylitti kirkkaasti kaikki mahdolliset odotukset”
- Autokorjaamo Vepsäläinen: Autokorjaamolle lähes 3 kertaa enemmän yhteydenottoja – ”Voin nostaa jalat pöydälle, ja seurata sivusta, kun yritykseni asiakasmäärät kasvavat – kannattavasti”
- Kotisiivous Kimallus: Siivousalan yritykselle niin paljon yhteydenottoja, että mainonta piti pysäyttää – ”Erityisesti kasvuhakuiselle yrittäjälle yhteistyö Nostamon kanssa on erittäin suositeltavaa”
- Energiafiksu: Energia-alan yritykselle yhteydenottoja Google-mainonnalla 2 kertaa enemmän kuin muista markkinointikanavista yhteensä – ”Mainonnan positiivinen kehitys on näkynyt selkeästi myyntiluvuissa”
- Hohde-Kaarina Oy: Nanopinnoittamiseen erikoistuneelle yritykselle 5,5-kertaa enemmän liidejä – ”Yhteistyö Nostamon kanssa on helpottanut laajentumistamme toiselle paikkakunnalle huomattavasti”
- Oivaltamaan Oy: Koulutuspalveluita tarjoavan yrityksen mainontaan lisää fokusta – ”Suosittelen Nostamoa vahvasti eri kokoisten yrittäjien yhteistyökumppaniksi”
- Pamacomp Oy: Ravintolalaitteiden verkkokaupalle mainontaa useamman tuhannen tuottoprosentilla – ”Nostamon kaverit ovat todella kovia hommassaan”
- Huonekalualan verkkokauppa: 5195,23 euron panostuksella myyntiä 64460,60 euroa
- Puutarha-alan verkkokaupan mainonnan tuottoon 6,25-kertainen parannus (255% -> 1591%)
- Monialayritykselle yli 5000% enemmän yhteydenottoja
- Uudelle yritykselle myyntiä heti ensimmäisestä päivästä alkaen (594% tuotolla)
- Nettivaatekaupan Google-mainontaan merkittävä parannus – Malliesimerkki oikeanlaisesta hakutarkoitukseen vastaamisesta
- Elektroniikkatuotteita myyvän verkkokaupan liikevaihtoon 216% kasvua
- Terveydenhuoltoalan toimijan varauskalenteriin vilskettä mainostilin uudelleenrakennuksella
- Autoalan yritykselle 203,4% enemmän yhteydenottoja