Aloitimme yhteistyön puutarha-alan verkkokaupan kanssa maaliskuussa 2020. Mainontaa on hoidettu aiemmin talon sisältä käsin, mutta nyt mainonnan toteutukseen haluttiin ulkopuolista näkemystä. Auditoimme mainostilin ennen yhteistyön aloittamista – jo datasta oli selkeästi nähtävissä, että pystymme tekemään mainonnan suorituskykyyn merkittävän parannuksen.
Mainostilin kaksi suurinta ongelmakohtaa olivat seuraavat:
- Mainokset näkyivät liian laajalla kohdennuksella, jonka vuoksi mainosbudjettia paloi täysin turhiin klikkauksiin. Tämä ongelma on lähes kaikilla yrityksillä. Avainsanojen vastaavuustyyppinä käytetään laajaa vastaavuutta, joka on lähes aina se huonoin vaihtoehto. Laaja vastaavuus aiheuttaa sen, että mainokset näkyvät usein sellaisillakin hakusanoilla, jotka eivät liity mitenkään yrityksen myymiin tuotteisiin tai palveluihin.
- Mainosviestit ja laskeutumissivut olivat valtaosan ajasta epärelevantteja. Myös tämä ongelma on suurimmalla osalla yrityksistä. Google-mainonnassa mainosviestin pitää olla mahdollisimman relevantti – eli mainoksen pitää käsitellä sitä aihetta, josta googlaaja etsii tietoa. Lisäksi mainoksen pitää ohjata sellaiselle laskeutumissivulle, joka käsittelee kyseistä aihetta (laskeutumissivu = verkkosivu, jonne mainoksia klikanneet päätyvät). Tätä kutsutaan hakijan hakutarkoitukseen vastaamiseksi, ja se on Google-mainonnan tärkeimpiä perusperiaatteita.
Auditoinnin jälkeen rakensimme mainostilin uusiksi. Saimme parannettua kaikkia mainonnan tunnuslukuja heti yhteistyön alusta alkaen. Tätä tapahtumatutkimusta kirjoitettaessa (27.4.2020) mainontaa on takana hieman alle 2 kuukautta ja tärkeimmät tunnusluvut ovat kehittyneet seuraavasti:
- Hinta per konversio oli edellisvuonna 28 € eli yhden kaupan aikaansaamiseksi on täytynyt kuluttaa mainosrahaa 28 euroa. Saimme tiputettua konversion hinnan 4,37 euroon eli jatkossa yritys saa yhden kaupan aikaiseksi 84% pienemmillä kustannuksilla.
- Mainonnan tuotto oli edellisvuonna 255% eli 1 mainontaan käytetty euro on tuottanut 2,55 euroa. Nostimme tuoton 1591 prosenttiin eli jatkossa yksi mainontaan käytetty euro tuottaa 6,25-kertaa enemmän kuin aiemmin.
Tapahtumatutkimuksen toteutus: tapahtumatutkimuksessa on verrattu edeltävän vuoden lukuja koko yhteistyömme ajalta (1.3-27.4.2020) kertyneisiin lukuihin (alkuvuonna ei ole ollut lainkaan mainontaa, joten tästä syystä vertailukautena on edellinen vuosi). Molempien ajanjaksojen luvuista on poistettu sellaiset hakutermit, joissa on mainittu yrityksen nimi (jos nämä hakutermit otettaisiin huomioon, aikaansaamamme parannus olisi vielä merkittävämpi, mutta tämä vääristää tuloksia). Mainonnasta kertynyttä dataa ei ole manipuloitu millään muulla tavalla.
Haluatko keskustella oman yrityksesi Google Ads -mainonnasta asiantuntijan kanssa? Nostamo on Google Partner -kumppani ja olemme täysin erikoistuneet Google-mainontaan. Erikoistumisen ansiosta olemme saaneet hiottua mainontamme aivan omalle tasolleen.
Voimme auditoida yrityksenne mainostilin, jolloin voimme kertoa suoraan, että miten voisimme yritystänne auttaa. Auditointi on ilmainen. Ota yhteyttä Nostamon yrittäjään ja kysy lisätietoja: Risto Kaisko, 040 8242 727, risto@nostamo.fi
Vai etkö vakuuttunut vielä? Tutustu kaikkiin laatimiimme tapahtumatutkimuksiin:
- Panssarilasit.fi verkkokaupalle 24 % enemmän myyntiä – ”Nostamolla ollaan aidosti kiinnostuneita ja sitoutuneita asiakkaan markkinoinnin kehitykseen”
- Uplus: Yksityisopetusta tarjoavalle yritykselle 2 kertaa enemmän yhteydenottoja – ”Ennätykset paukkuvat melkein joka kuukausi”
- EV Lataus: Sähköautojen latausratkaisuja tarjoavan verkkokaupan myyntiin 106% kasvua – ”Useamman putiikin testanneena, Nostamo on ainoa kumppani, jonka toimintaan voin vilpittömästi sanoa olevani 100 % tyytyväinen”
- LVINETTI: LVI-alan verkkokaupan mainonnan kautta tulleeseen myyntiin 176% parannus – ”Nostamon kanssa aloitettu yhteistyö ylitti kirkkaasti kaikki mahdolliset odotukset”
- Autokorjaamo Vepsäläinen: Autokorjaamolle lähes 3 kertaa enemmän yhteydenottoja – ”Voin nostaa jalat pöydälle, ja seurata sivusta, kun yritykseni asiakasmäärät kasvavat – kannattavasti”
- Kotisiivous Kimallus: Siivousalan yritykselle niin paljon yhteydenottoja, että mainonta piti pysäyttää – ”Erityisesti kasvuhakuiselle yrittäjälle yhteistyö Nostamon kanssa on erittäin suositeltavaa”
- Energiafiksu: Energia-alan yritykselle yhteydenottoja Google-mainonnalla 2 kertaa enemmän kuin muista markkinointikanavista yhteensä – ”Mainonnan positiivinen kehitys on näkynyt selkeästi myyntiluvuissa”
- Hohde-Kaarina Oy: Nanopinnoittamiseen erikoistuneelle yritykselle 5,5-kertaa enemmän liidejä – ”Yhteistyö Nostamon kanssa on helpottanut laajentumistamme toiselle paikkakunnalle huomattavasti”
- Oivaltamaan Oy: Koulutuspalveluita tarjoavan yrityksen mainontaan lisää fokusta – ”Suosittelen Nostamoa vahvasti eri kokoisten yrittäjien yhteistyökumppaniksi”
- Pamacomp Oy: Ravintolalaitteiden verkkokaupalle mainontaa useamman tuhannen tuottoprosentilla – ”Nostamon kaverit ovat todella kovia hommassaan”