Hakusanamainonta

Hakusanamainonta on avain nopeaan kävijämäärien ja konversioiden kasvuun, alustana esimerkiksi Google AdWords tai Facebook.

Tavoita juuri oikea yleisö, oikeassa kanavassa, oikeaan aikaan. Kustannustehokkaasti.

Katso hinnasto
Katso hinnasto

Mitä hakusanamainonta on?

Hakusanamainonta (eli Pay-Per-Click PPC, suomeksi klikkimainonta) on hakukonemarkkinoinnin kokonaisuuteen kuuluva työkalu. Yleisimmät hakusanamamainonnan alustat ovat Google AdWords ja Facebook.

Perinteinen internetin bannerimainonta on kuin laittaisit mainoksen tienvarsikylttiin, tai keltaisille sivuille. Maksat kiinteän summan tietystä ajasta ja tietty määrä ihmisiä näkee mainoksesi. Ongelmana on se, että et oikeasti tiedä kuinka moni on nähnyt mainoksesi, tai kuinka moni on mainoksen perusteella ottanut yhteyttä tai ostanut mitään. Hakusanamainonta on bannerimainontaa on valovuosia pidemmällä. Mainontaa voidaan kohdistaa tarkasti vain tietylle ihmisryhmälle kulloistekin tavoitteiden mukaan, ja ajan myötä kertyvän datan perusteella jatkuvasti parantaa mainosten osuvuutta ja konversioprosenttia.

Mitä hyötyä hakusanamainonnasta on?

Se tuo sinulle lisää euroja! Toisinsanoen lisää tunnettuuttasi, tuo potentiaalisia asiakkaita, taivuttelee vertailua tekevät päätymään juuri sinun tuotteeseesi ja muistuttaa vanhoja asiakkaita ostamaan uudelleen. Hakusanamainonta on erinomainen keino saada tuotteitasi, tai yritystäsi suuren yleisön tietoisuuteen ja tuoda kävijöitä sivuillesi. Hakusanamainonta myös palkitsee sanankäytöltään taitavaa markkinoijaa: mitä mielenkiintoisempi ja houkuttelevampi mainos, sitä vähemmän joudut jokaisesta klikistä maksamaan. Koska jokainen klikkaus maksaa, haluamme joka ikisen klikin olevan mahdollisimman merkityksellinen.

Erityisen hyvin hakusanamainonta sopii uusille tuotteille ja tuoreille yrityksille, sekä nopeisiin kampanjoihin, sillä sen avulla on helppo saada nopeasti kävijöitä sivuillesi.

Miten teemme hakusanamainontaa?

Meillä ei ole yhtä sapluunaa jokaiselle yritykselle, vaan kampanjat luodaan aina tapauskohtaisesti. Usein alustana on kuitenkin perinteinen AdWords tai Facebook. Tuotteesta riippuen toisinaan voi olla järkevää rakentaa pidempiäkin ostoketjuja ja kohdistaa mainontaa ketjutetusti eri kanavissa. Osa asiakkaista vaatii "lämmittelyä" ennenkuin on oikea aika kysyä kauppaa, aivan kuten perinteisessäkin kaupankäynnissä. Osalle taas voimme tarjota lyhyemmän kaavan kautta suoraan pääasiallista tuotetta. Hieman alempana sivua kerromme tarkemmin prosessistamme.

Kuten muissakin palveluissamme, hakusanamainonnan hinta on pidetty edullisena. Emme keskity klikkien maksimointiin, vaan optimoimme kampanjat tuomaan maksimaalisen määrän liidejä ja myyntiä valitsemallasi budjetilla.

Mikä hakusanamainonnan alusta on paras?

Otsikon kysymykseen ei ole suoraa vastausta, sillä eri mainosalustat sopivat erilaisille tuotteille, tavoittavat erilaisia kohderyhmiä. Osa toimii paremmin kylmälle yleisölle asiakkaan ostopolun alkuvaiheessa, ja osa taas sopii parhaiten vertailuvaiheessa oleville, lähes varmoille ostajille. Hakusanamainonnan eri mainosalustat ovat kuin kauppoja: jokaisesta kaupasta voit ostaa liikennettä sivuillesi, ja osa tästä liikenteestä konvertoituu lopulta ostajiksi. Monelle tutuimmat lienevät Googlen AdWords sekä Facebook, mutta asiakkaita tavoittava ja euroja kassaan tuova kampanja saattaa hyötyä muidekin maksetun mainonnan kanaven käytöstä, joita ovat muun muassa Twitter, Instagram, LinkedIn ja YouTube.

Mutta kuinka paljon panostaa mihinkin kauppaan, miten tehdä ostokset edullisimmin, mitä ylipäätään sanoa ja kenelle? Nämä ovat ne kysymykset, jotka erottavat voittajat häviäjistä. Haluamme pitää sinut voittajien puolella, joten näiden kysymysten ratkaiseminen on intohimomme ja vahvuutemme. Dataan perustuvassa markkinoinnissa tekemämme ratkaisut eivät jää arvailun varaan. Kun sovimme hakusanamainontaan käytettävästä budjetista, huolehdimme siitä, että mainontaan käyttämäsi eurot ovat oikeasti optimaalisessa käytössä. Valitsemme tuottavimmat kanavat, kirjoitamme ja testaamme parhaiten myyntiä lisäävät mainostekstit, seuraamme ja raportoimme mainonnan tuloksellisuuden konversioseurannan avulla. Luomme myös uudelleenmarkkinointikampanjan (remarketing), tai dynaamisen uudellenmarkkinoinnin jos se on budjetin puitteissa järkevää. Monesta muusta poiketen, emme veloita konversioseurannasta tai uudelleenmarkkinoinnista lisähintaa.

Miksi maksaisin hakusanamainonnasta?

Saavutettavuus

Mainonta voidaan kohdistaa jo valmiiksi tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneisiin ihmisiin, tai tavoittaa aivan uusia kohderyhmiä. Eri kanavilla on omat vahvuutensa. Analysoimme eri hakusanojen taakse kätkeytyvän haun tarkoituksen (search intent) ja suodatamme analyysin perusteella osan hakusanoista pois, jotta budjettisi ei kulu epäolennaisiin hakuihin.

Uudelleenmarkkinointi

Pystymme keräämämme datan perusteella seulomaan ostajat esimerkiksi eri tuotteista kiinnostuineisiin ryhmiin ja kohdistamaan heille juuri heidän mielenkiintonsa herättävää sisältöä. Uudelleenmarkkinointi on tutkimusten mukaan yksi vaikuttavimmista digitaalisen markkinoinnin keinoista, sillä mainosten täyttämässä maailmassa suurempi altistumisaika yksittäiselle mainokselle korreloi erittäin vahvasti brändin mieleenpainumisen ja ostokertojen suhteen.

Ajoitus

Tavoitteena ei välttämättä ole heti rynnätä myymään, vaan luoda ensin luottamusta herättävä suhde ostajaan ja pyytää ostoa siinä vaiheessa, kun sen onnistumiselle on suurin todennäköisyys. Toisaalta tunnistamme jo ostopäätöksen tehneet, eri tarjoajia vertailevat asiakkaat. Juuri heihin kohdistetulla, vaikuttavalla markkinointiviestinnällä valinta kohdistuu entistä useammin juuri sinun yritykseesi.

Uudelleenmarkkinoinnissa ajoituksen merkitys korostuu siinä, kuinka monta kertaa ja kuinka usein mainoksesi näytetään. Liiallinen pommituskin kääntyy lopulta itseään vastaan.

Mitattavuus

On ensiarvoisen tärkeää pystyä mittamaan markkinoinnin tuloksellisuus. Toisinsanoen, kuinka monta uutta yhteystietoa, ostosta, sivukävijää tai muuta vastaavaa saat per käytetty euro. Klikkien maksimointiin pyrkiminen on harvoin oikea strategia.

Käytämme monia mittareita kampanjoiden seurannassa ja pystymme reagoimaan lähes reaaliajassa jos tarpeellista. Ei enää rahan heittämistä markkinoinnin mustaan aukkoon, vaan selkeä kuukausiraportointi tuloista ja menoista konversiomittauksen avulla!

Näin Nostamo tekee hakusanamainontaa

Kartoitus ja auditointi

Alkukartoitus on yksi tärkeimmistä vaiheista, koska se rakentaa pohjan tulevalle strategialle ja antaa meille eväät räätälöidä kampanjat juuri yrityksesi ja toimialasi kohderyhmän mukaan. Jaamme avainsana-analyysin perusteella tuotteesi erillisiin mainosryhmiin ja luomme esimerkiksi mainosten tekstinmuotoilun kannalta tärkeän ostajapersoonan profiilin, yhden tai useamman. Ostajapersoona edustaa keskimääräistä asiakasryhmäsi asiakasta ja on tärkeä työkalu koko kampanjan kannalta. Lisäksi käymme läpi yleisesti toimintaympäristönne, kilpailijanne, tavoitteenne ja strategian kannalta tärkeimmät mittarit. Suoritamme tämän jälkeen perusteellisen kilpailija-analyysin. Keräämme tietoa muun muassa heidän käyttämistään avainsanoista ja mainoskanavista, myyntitunneleista ja mainosten sisällöistä.

Jos yritykselläsi on jo aiemmin ollut esimerkiksi AdWordsissä kampanjoita, auditoimme ne. Tutkimme mikä on toiminut ja mikä ei. Auditoinnista saatu historiallinen data auttaa uuden kampanjan luomisessa.

Kampanjastrategian valmistelu ja mainosalustojen valinta

Seuraavaksi teemme kartoituksen myötä kerätyn datan ja kuukausibudjettinne perusteella suunnitelman käytettävistä mainosalustoista ja kanavista. Alkukartoituksessa tehtyn avainsana-analyysin tulosten perusteella luomme relevantit avainsana- ja kohdeyleisöryhmät. Suunnittelemme mahdolliset landing paget (suomeksi laskeutumissivu, eli erillinen mainoskampanjalle räätälöity sivu, jonka tarkoituksena on esimerkiksi kerätä yhteystietoja tai toimia porttina asiakkaan sitouttamiseen), jos niitä on kampanjan kannalta järkevää käyttää, sekä luomme verkkosivuillenne tarvittavat koodinpätkät asiakkaiden seurantaa ja uudelleenmarkkinointia (myös dynaaminen uudelleenmarkkinointi) varten.

Kampanjoiden luominen

Seuraavaksi luomme avainsanakohtaisesti ryhmitelyihin mainosryhmiin ryhmäkohtaiset mainosviestit ja mahdollisen grafiikan, sekä teemme sisällön laskeutumissivuille (jos niitä käytetään). Myös uudelleenmarkkinointiin tehdään omat mainokset ja grafiikat, sekä konversioseuranta rakennetaan. Konversioseuranta on hakusanamainonnassa tärkeää, jotta tiedämme kuinka monta konversiota kampanja on saavuttanyt, eli kuinka moni on tehnyt halutun toimenpiteen, kuten yhteydenoton tai ostoksen mainosten perusteella. Verkkokaupoille voidaan toteuttaa myös dynaaminen uudelleenmarkkinointi.

Tämän jälkeen teemme kaikkien loppujenkin asetusten määrittelyt työkaluihimme ja kampanjanhallintapaneeleihin, joista pääsemmekin lopulta painamaan käynnistä-nappia. Nyt olemme jo lähellä starttia, hetken kuluttua valot vaihtuvat vihreäksi ja liikenne pääsee virtaamaan!

Seuranta ja optimointi

Muutamien päivien kuluttua olemme saaneet kerättyä juuri sen verran dataa, että voimme alkaa tehdä alustavia muutoksia. Karsimme heikoiten pärjänneitä mainoksia ja avainsanoja pois, etsimme uusia mahdollisuuksia ja säädämme hintatarjouksia. Sellaiset hakusanat, joiden haun tarkoitus on selkeästi sellainen, ettei se tulisi johtamaan ostotapahtumaan, lisätään negatiivisten avainsanojen listalle ja poistetaan kampanjasta.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen meillä on jo hyvä käsitys siitä, mikä toimii ja mikä ei, ja aloitamme mainosten yksityiskohtaisen A/B-testauksen (kahden eri vaihtoehdon testaus, joista kustannustehokkaampi jatkaa). Käytämme jatkuvan parannuksen mallia, sillä tehokas mainonta vaatii reagointia mainospaikoilla tapahtuviin, esimerkiksi kilpailijoiden aiheuttamiin muutoksiin. Teemme optimoinnin kerran viikossa, mutta reagoimme heti, jos automaattiset hälytysjärjestelmämme ilmoittavat kampanjoissa tapahtuvan epäilyttävän suuria muutoksia.

Raportointi

Saat meiltä kerran kuussa kattavan raportin kuukauden tapahtumista ja tunnusluvuista sekä kampanjan yleistilanteesta. Kommentoimme luvut aina sanallisesti, kerromme tarpeelliset tulevat toimenpiteet ja annamme omat mahdolliset kehitysehdotuksemme.

Miksi valitsisit Nostamon rakentamaan AdWords- ja Facebook-mainonnan kampanjasi?

Lyömätön hinta-laatusuhde

Ollaan rehellisiä: hakusanamainonta ei ole helppoa. Miksi? Koska yleisimmät hakusanat ovat niin kilpailtuja, että positiivisen tuloksen saaminen on kovan työn takana. Yleisin hakusana ei välttämättä ole optimaalisin, tai ainakaan etusivulle sijoittuminen ei aina ole kustannustehokkainta. Käytämme aikaa ja rahaa useisiin hakusanamainonnan työkaluihin, jotta pystymme seulomaan kannattavimmat hakusanat ja rakentamaan tuottoisat kampanjat niiden ympärille. Voimme rehellisesti sanoa, että olemme edullisen hintamme arvoisia, sillä saat ammattitaidolla ja viimeisen päälle optimoidun kampanjan.

Emme veloita erikseen konversioseurannasta tai uudelleenmarkkinoinnista, vaan ne kuuluvat aina lähtökohtaisesti jokaiseen kampanjaan (uudelleenmarkkinointi kuuluu 300 euron kuukausibudjetin ylittäviin kampanjoihin). Emme myöskään rajoita mainosten avainsanoja, vaan jokaiselle tuotteelle luodaan kaikki sen ydinavainsanat kattavat mainosryhmät.

Pelkkä kylmä matematiikka ja data ei riitä, myös mainosviestin tulee olla jokaiseen eri vaiheeseen räätälöity. Viesti ja tyyli riippuvat kanavasta, kohderyhmästä ja halutusta lopputuloksesta. Mainosten sisältö hiotaan aina mielenkiintoiseksi, persoonalliseksi ja myyväksi - tähän meiltä löytyy raudanluja osaaminen sisällöntuotannon kokemuksemme kautta. Ja mikä tärkeintä, mainoksen sisällöllä on ratkaiseva vaikutus klikkauksen hintaan! Mitä houkuttelevammaksi teksti on osattu loihtia, sitä edullisemmaksi ja tehokkaamaksi koko kampanja muodostuu.

Konversioita kasvattava sisältö

Jatkuva ajantasainen seuranta

Testaamme jatkuvasti hakusanamainonnan uusia työkaluja ja parhaita käytäntöjä. Käytössämme on useita apuohjelmia kampanjoiden hallintaan, optimointiin ja raportointiin. Seuraamme kypsässä vaiheessa olevia kampanjoita viikkotasolla ja reagoimme tarvittaessa. Samalla voimme testata eri variaatioita ja vaihtoehtoisia avainsanoja ja mainosryhmiä. Kerran kuukaudessa lähetämme raportin, jossa on kaavioiden lisäksi sanallinen analyysimme kuukauden tapahtumista, kampanjan kehityksestä ja mahdollisista seuraavan kuukauden toimenpiteistä.

Hakusanamainonta - Hinta

Hakusanamainonnan hinnoittelu on meillä edullista ja yksinkertaista: päätät, kuinka paljon olet valmis panostamaan mainontaan per kuukausi, jonka jälkeen laskuri kertoo eritellyn palvelusisällön. Jo 100 euron kuukausibudjetilla voi aloittaa! Palvelupalkkiomme suhteellinen osuus pienenee kokonaisbudjetin kasvaessa ja on enintään 375€/kk. Kokonaisbudjetti määrittää mainostettavien tuotteiden tai palveluiden enimmäismäärän.

Enimmäismäärä ei kuitenkaan tarkoita, että mainostettavia tuotteita tulee olla niin paljon, vaan analysoimme aina yrityskohtaisesti, kuinka paljon budjettia kannattaa allokoida per tuote. Tuotteiden avainsanoja ei ole rajoitettu, vaan avainsanoja luodaan myynnin maksimoimiseen tarvittava määrä. Klikkihinnan saamiseksi mahdollisimman alhaiseksi jokaiselle avainsanalle luodaan AdWordsin osalta omat mainokset, jonka kautta taas laatupisteet (quality score) saadaan mahdollisimman korkeiksi. Dynaamisia hakumainoksia (DSA) voidaan tarvittaessa käyttää suuren tuotekatalogin omaavien yritysten kohdalla.

Valitse kuukausibudjettisi

Hintaan sisältyy:
  • Mainoksiin käytettävä raha:
  • Nostamolle maksettava palvelupalkkio:
  • Jatkuva valvonta ja A/B-testaus
  • Konversioseuranta

Lisätietoa hinnoista:
Mainoksiin käytettävä raha tarkoittaa mainosalustan ylläpitäjälle (Google, Facebook jne.) maksettavaa maksua varsinaisista mainoksista. Palvelupalkkio on Nostamolle maksettava työ- ja hallinnointimaksu. Sopimuskausi on 3 kuukautta, erillisiä avausmaksuja emme peri.

Jäikö jokin hakusanamainontaan liityen vielä askarruttamaan, vai joko aletaan hommiin? Ota yhteyttä, vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin.
Valitsemalla Nostamon hakusanamainonnan kumppaniksesi voit olla varma, että jokainen mainontaan käytetty euro tekee työtä liikevaihtosi kasvattamisen eteen!