Mitä korkea Google-näkyvyys tekee euroissa?

Verkkosivujen Google-näkyvyys ei ole ennalta annettu fakta, johon on pakko tyytyä. Hakukonenäkyvyyteen ja sivustolle tulevan liikenteen määrään voidaan vaikuttaa mitä suurimmassa määrin. Yrityksen näkyvyyden parantaminen onnistuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Mitä tällainen hakukoneoptimointi sitten on?

Hakukoneoptimointi on yksi kustannustehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin keinoista. Syynä tähän on se, että hakukoneoptimoinnin avulla saaduista kävijöistä ei tarvitse maksaa Googlelle erillistä klikkikohtaista maksua. Hinta pysyy näin ollen aina kiinteänä (hakukoneoptimointia suorittavan yrityksen kuukausiveloitus), oli kävijämäärä sitten 100 tai 10 000 kuukaudessa.

Entä mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista saa? Kustannustehokkaan hinnan lisäksi korkea Google-näkyvyys luo seuraavanlaisia mahdollisuuksia:

  • Suomessa tehdään joka päivä 30 MILJOONAA Google-hakua. 95 % näiden hakujen klikkauksista menevät ensimmäisen sivun hakutuloksille.
  • Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät siten, että yrityksen verkkosivu nousee Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen. Näitä luonnollisia hakutuloksia pidetään luotettavampina kuin maksettuja mainoksia.
  • HubSpotin mukaan 81 % ihmisistä tekee taustatutkimusta internetissä ennen isojen ostopäätösten tekemistä. Tämä on niin valtava luku, että haluat varmasti löytyä hakutuloksista, kun tällainen joukko potentiaalisia asiakkaita etsii yrityksesi myymiä tuotteita Googlesta.
Suomessa tehdään joka päivä 30 miljoonaa Google-hakua. Ensimmäisen sivun hakutulokset keräävät 95 % tästä liikenteestä. Click to Tweet

Millaisia konkreettisia tuloksia korkea Google-näkyvyys tuo mukanaan? Katsotaan seuraavaksi helsinkiläisen tilitoimistoyrittäjän potentiaalinen google-optimoinnilla saavutettava tuotto.

Case 1: helsinkiläinen tilitoimistoyrittäjä

Helsinkiläistä tilitoimistoa etsitään seuraavilla hakusanoilla:

Hakuja tehdään joka kuukausi yhteensä 580 kappaletta. Tämä on kuitenkin vain osa tehdyistä hauista, sillä hakuja tehdään erilaisilla ylläolevien hakujen variaatioilla. Tilitoimistoyrittäjän olisi realistista odottaa kotisivuilleen noin 150 kuukausittaista kävijää, kun optimointi on toteutettu oikein.

Tästä liikennemäärästä voidaan laskea taloudellinen potentiaali, kun tiedetään keskiostoksen suuruus ja konversioprosentti (eli se osuus sivuilla käyneistä ihmisistä, jotka kääntyivät asiakkaiksi) seuraavalla kaavalla:

liikennemäärä × keskiostoksen suuruus × konversio-% = €

Oletetaan, että tilitoimistoyrittäjän kuukausiveloitus on keskimäärin 300 euroa, ja sivustolla käyneistä ihmisistä 5 % kääntyy asiakkaiksi. Hänen taloudellinen potentiaalinsa olisi:

150 × 300 € × 5 % = 2250 € / kk

Tämä kasvu tapahtuisi siis joka kuukausi, joten vuoden jälkeen tilitoimistolla olisi 2250 € × 12 kk = 27 000 € enemmän myyntiä joka kuukausi vuoden takaiseen nähden (huomioimatta asiakassuhteen lopettavia). Vuositasolla tämä tekisi siis yli 300 000 euroa (ja kasvu jatkuisi koko ajan). Lisäksi on huomattava, että kyseisellä tilitoimistoyrittäjällä on varmasti myös muita sellaisia palveluita, joihin voidaan hankkia runsaasti lisäliikennettä. Esimerkiksi ”veroneuvonta”-hakusanaa etsitään yhteensä 800 kertaa kuukaudessa.

Case 2: Lastenvaatteiden verkkokauppa

Entä millaista tulosta koko Suomen laajuisesti lasten välikausi- ja talviulkoiluvaatteita myyvä verkkokauppa voisi tehdä, kun Google-näkyvyys olisi optimoitu huippuunsa?

Yllä olevan kuvan mukaisista hauista tulee yhteensä 11 000 hakua joka kuukausi. Hyvällä hakukonenäkyvyydellä kauppias saa Googlen kautta kuukausittain noin 3000 kävijää verkkokauppaansa. 75 euron keskiostolla ja 2 % konversiolla tämä tekee euroissa:

3000 × 75 € × 2 % = 4500 €

Vuodessa lisämyyntiä kertyisi siis yli 50 000 euroa. Esimerkin yrityksen tuotevalikoima on vielä kohtuullisen rajattu. Laajemmalla tuotevalikoimalla varustetun lastenvaatteiden verkkokaupan potentiaali on aivan valtava.

Muutokset konversiossa

Sivuston liikenteen ja keskioston suuruus on helposti selvitettävissä, mutta konversioprosentin laskeminen vaatii tarkempaa analysointia. Konversiolla on myös erittäin iso vaikutus liikenteen taloudellisen potentiaalin laskemisessa.

Mikäli tilitoimistoyrittäjällä olisi käytössään vanhentuneen ja epäluotettavan näköiset sivut, niin hänen konversionsa saattaisi olla vain 1 % luokkaa. Tällöin liikenteen taloudellinen potentiaali olisi 2250 euron sijaan 450 € / kk.

Lastenvaatteiden verkkokaupalla taas saattaisi olla poikkeuksellisen hyvät verkkosivut, jolloin konversioprosentti olisi 5. Taloudellinen potentiaali olisi tällöin 4500 euron sijaan 11 250 euroa kuukaudessa.

Johtopäätökset

Yrityksen näkyvyyden parantaminen onnistuu hakukoneoptimoinnin avulla. Hakukoneoptimoinnin potentiaali on selvitettävissä kohtuullisen tarkasti jo ennen optimoinnin aloittamista. Potentiaali selvitetään kattavalla avainsana-analyysilla, jossa selvitetään millä hakusanoilla ihmiset etsivät yrityksen tuotteita hakukoneista. Hakumäärien lisäksi on tiedettävä keskiostoksen suuruus ja konversioprosentti. Konversioprosentin selvittämiseen sivustolta vaaditaan hyvää analytiikan käyttöä.

Hakukoneoptimoinnin etuna on, että sen avulla saavutettu Google-näkyvyys on Googlen osalta ilmaista. Ainoat kustannukset syntyvät hakukoneoptimointia suorittavan yrityksen laskuista. Tämä tekee siitä erittäin kustannustehokasta markkinointia.

Nostamon hakukoneoptimointipalvelussa on täysin riskitön tulostakuu. Teemme projektin alussa sivustokohtaisen analyysin, jossa kartoitamme yrityksen potentiaalin liikennemäärän suhteen. Mikäli emme saavuta vähintään puolta tuosta liikennemäärästä vuoden aikana, niin maksamme 100 % veloittamastamme summasta takaisin.

Nostamon kumppanina tiedät mistä maksat – vain tuloksista.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *