Google Ads tehokäyttöön neljän vinkin avulla

Google Ads -tilissä on lukematon määrä erilaisia toimintoja. Alkuun pääsee jo perustoiminnoilla, mutta mainoseuroihinsa vakavasti suhtautuvat haluavat varmasti kokeilla edistyneitäkin asetuksia.

Perehdytään tässä kirjoituksessa neljään erilaiseen tekniikkaan, joilla mainostaja voi vääntää Google Ads -tilinsä tuottokäyrään lisää kulmakerrointa.

1. Edistynyt uudelleenmarkkinointi hakuverkostossa

Monelle saattaa olla tuttua uudelleenmarkkinointi kuvamainosten avulla Googlen Display-verkostossa. Tiesitkö, että uudelleenmarkkinointi onnistuu myös hakumainosten puolella?

Hakumainosten uudelleenmarkkinointiluetteloiden (RLSA) avulla voit tehdä erilaisia säätöjä sellaisille henkilöille, jotka ovat vierailleet aiemmin sivustollasi. Voit:

  • nostaa hintatarjouksia
  • räätälöidä mainostekstejä
  • laajentaa avainsanoja

Konversion todennäköisyys on korkeampi, jos yrityksen brändi on hakijalle ennestään tuttu. RLSA:n avulla voit hyödyntää tämän seikan maksamalla esimerkiksi hieman korkeampaa hintaa näiden hakijoiden klikeistä. Voit myös laajentaa avainsanojasi tämän yleisön kohdalla: aiemmin tuottamaton avainsana saattaakin muuttua tuottavaksi korkeamman konversioprosentin ansiosta.

Luovalle markkinoijalle tämä antaa kosolti mahdollisuuksia hyvin spesifiin uudelleenmarkkinointiin. Sivuilla käyneet henkilöt voidaan jakaa erilaisiin listoihin esimerkiksi sen mukaan, että millä sivuilla he ovat vierailleet. Yhteydenottosivua ja hinnastoa tutkineet tai tuotteita ostoskoriin lisänneet ovat lähempänä konversiota kuin yhden blogiartikkelin lukeneet. Tämän yleisön klikeistä on kannattavaa maksaa enemmän kuin pelkän blogiartikkelin lukeneen yleisön klikeistä.

Markkinoinnin perusteisiin kuuluu, että ihminen vaatii keskimäärin kuusi altistusta yrityksen brändille, ennen kuin hän on valmis kääntymään yrityksen asiakkaaksi. Tästä johtuen useamman kerran sivustolla käyneet ovat lähempänä konversiota kuin ainoastaan kerran sivustolla vierailleet. Tätä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi hintatarjouksissa ja mainostekstien räätälöinnissä.

2. Uudelleenmarkkinointi animoiduilla kuvamainoksilla

Moni mainostaja on tottunut käyttämään perinteisiä staattisia kuvamainoksia display-verkostossa uudelleenmarkkinointiin. Ja mikäpäs siinä, koska tämä tekniikka myös toimii. Uudelleenmarkkinointia voidaan kuitenkin tehostaa animoiduilla kuvamainoksilla html5-teknologian avulla.

Nykyajan verkkosurffaaja osaa tunnistaa verkkosivujen sivupalkeissa näkyvät bannerit mainoksiksi ilman sen suurempaa analyysia. Animoinnin avulla mainoksiin saadaan liikettä, jolloin henkilön huomio saadaan kaapattua helpommin mainoksen suuntaan. Osittain tästä syystä animointi parantaa klikkausprosenttia: eMarketerin julkaiseman tutkimuksen mukaan animoitujen mainosten klikkausprosentti oli 0,44% – verrattuna kuvamainosten 0,12% vastaavaan. Hienoinen 267% ero siis.

Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin millaisen tarinan animoitu kuva kertoo? Animoinnin avulla kuvaan voidaan tuoda tunnelmaa ja pientä tarinaa. Kuten mikä tahansa laadukas visuaalinen materiaali, niin tämä on myös omiaan parantamaan brändikuvaa.

Animoituja mainoksia voidaan luoda esimerkiksi Google Web Designerilla. Täysin tuoreet mainostajat joutuvat odottamaan hetken animaatioidensa kanssa, sillä ominaisuuden saadakseen mainostilin on pitänyt käyttää vähintään tuhat euroa mainoksiinsa.

3. Hyödynnä Googlen koneoppimista hintatarjouksissa

Uusissa mainostileissä kannattaa käyttää aina alkuun manuaalisia hintatarjouksia. Kun dataa ja konversioita on kertynyt tarpeeksi, voi hintatarjouksien säätämiseen kokeilla Googlen koneoppimista (smart bidding).

Hintatarjousstrategiaksi voidaan valita esimerkiksi target CPA tai target ROAS.

Target CPA toimii hyvin perinteisille verkkosivuille. Yrityksen pitää määrittää liidin hinta, jonka he ovat valmiita maksamaan, ja Google pyrkii ajamaan sivuille sellaista liikennettä, jolla tavoite toteutuu.

Target ROAS taasen sopii hyvin verkkokaupoille, koska konversioiden arvo vaihtelee ostotapahtumasta toiseen. Mainostaja voi määrittää tuoton, jonka se haluaa saavuttaa mainosbudjetilleen. Haluttu tavoite riippuu verkkokaupan katteesta ja halutusta tuotosta. 200 prosentin tavoitteella Google tavoittelee 2000 euron tuottoa jokaiselle käytetylle 1000 eurolle.

Konversiot toimivat tekoälyn opetusmateriaalina, joten smart bidding vaatii riittävästi konversioita toimiakseen. Tämä onkin hyvin loogista: eihän lapsikaan opi lukemaan ilman riittävää aapisen tavaamista. Strategiasta riippuen konversioita pitää olla muutamasta kymmenestä sataan per kuukausi.

Hintatarjousstrategian muutoksen jälkeen on tärkeää seurata kertyvää dataa. Toimiiko smart bidding juuri sinun mainoskampanjassasi vai näkyykö suorituskykymittareissa (KPI, key performance indicator) laskua? Muista vertailla lukuja kokonaisvaltaisesti – analytiikassa tunnuslukujen välillä on vahvoja riippuvaisuuksia, joten dataa on tärkeä analysoida tarpeeksi syvällisesti.

4. Etsi uusia avainsanoja DSA:lla

Koneoppimista voidaan hyödyntää myös dynaamisten hakumainosten (DSA) avulla. Ominaisuudelle voidaan luoda oma kampanjansa, jonka tarkoituksena on uusien avainsanojen etsiminen.

Dynaamiset hakumainokset toimivat niin, että Google luo automaattisesti mainoksen, kun joku tekee Google-haun sellaisella termillä, joka liittyy läheisesti verkkosivustollasi oleviin teksteihin. Google valitsee mainokselle automaattisesti otsikon ja laskeutumissivun – ainoastaan kuvaus pitää luoda itse.

Tämä on hyvä tapa etsiä uusia tuottoisia avainsanoja. Kun löydät jonkin tuottoisan hakutermin, voit luoda tälle oman mainosryhmän ja kirjoittaa itse mainoksen tekstit. Muista vain lisätä muiden kampanjoiden avainsanat tämän kampanjan negatiivisten avainsanojen listalle!

Dynaamiset hakumainokset ovat niin helppokäyttöisiä, että sen käyttö koko mainostilin tasolla saattaa tuntua houkuttelevalta. Tätä ei kannata kuitenkaan missään nimessä tehdä: dynaamisten mainosten tekstit ovat ainakin vielä tällä hetkellä melkoisen mielikuvituksettomia. Pystyt varmasti parempaan.

8 vinkkiä tehokkaaseen Google Ads -kampanjaan

Lataa Nostamon vinkit tehokkaan Google-kampanjan luomiseen! Saat jatkossa myös muita kullanarvoisia vinkkejä digimarkkinointiin.

Johtopäätökset

Mainostaja voi tehdä merkittäviä parannuksia Google Ads -kampanjoihinsa erilaisilla kehittyneillä ominaisuuksilla. Ominaisuuksia voidaan ottaa hiljalleen käyttöön ja seurata analytiikan avulla niiden toimivuutta.

Edellä esitellyt ominaisuudet sopivat kaikki hieman erilaisiin tilanteisiin: RLSA:n ja animoitujen kuvamainosten avulla voidaan parantaa sekä hakusanaverkoston että display-verkoston uudelleenmarkkinointitoimenpiteitä, kun taas smart biddingin avulla voidaan parantaa koko mainostilin tehokkuutta. Dynaamisia hakumainoksia taas voidaan käyttää uusien mahdollisuuksien löytämiseen.

Digimarkkinoinnissa kannattaa aina kokeilla uusia juttuja, joten seuraavaksi vain implementointi käyntiin: valitse jokin ominaisuus ja kokeile saisitko sillä parannusta kampanjoihisi. Ja kommentoi ihmeessä, jos haluat jakaa kokemuksiasi aiheesta!

Tilaa ilmainen Google Ads -mainostilin auditointi

Auditoinnissa käydään läpi mm. mainostilin rakennetta, budjetin allokointia, mainonnan kohdennusta ja muita vastaavia mainonnan suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Auditoinnin jälkeen raportoimme löydöksemme teille selkokielellä.

Etkö tee vielä mainontaa? Voit varata myös ilmaisen konsultoinnin, jossa teemme suunnitelman yrityksesi mainonnan aloittamiseksi. Tee se tämän linkin takaa.

Jaa artikkeli verkostollesi!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *