Copywriterin vinkit vangitsevien blogikirjoitusten luontiin

Tänä sisältömarkkinoinnin aikakautena mielenkiintoisen ja houkuttavan tekstin luonnista on tullut tärkeä osa yritysten markkinointistrategiaa. Tekstisuunnittelun tekee usein ammattimainen copywriter, jonka vastuulla on monipuolisesti erilaisen markkinointimateriaalin tuottaminen. Mutta miten voisit tuottaa itse mielenkiintoista ja vangitsevaa tekstiä?

Copywriterin tekniikka ja tyyli on kaikkien opittavissa, kunhan on valmis kehittämään taitojaan ja uhraamaan aikaa tasaiseen tekstin tuottamiseen. Paljastan artikkelissa omat metodini mukaansatempaavan tekstin luomiseen.

Aiheen valinta ja rajaus

Tuottaako jo pelkkä aiheen keksiminen vaikeuksia? Tämä on yleinen ongelma ja monelle este säännölliselle blogin julkaisulle. Mutta ei hätää, omasta mielestäni aiheiden ideointi on tekstisuunnittelun hauskimpia puolia, ja seuraavat vinkit luettuasi saatat hyvinkin olla samaa mieltä.

Ongelmaa kannattaa lähestyä tutkimalla yrityksesi tarjontaa ja valitsemalla tuote tai palvelu, joka on erityisen kiinnostava tai tällä hetkellä pinnalla. Mieti sitten kirjoitukselle joku syvällisempi näkökulma. Luontaistuoteyritys voisi kirjoittaa esimerkiksi viherjauheista seuraavanlaiset artikkelit:

  • Reseptejä ja vinkkejä viherjauheiden käyttöön
  • Viherjauheiden terveyshyödyt
  • Viherjauheiden valmistaminen

Aiheita kannattaa miettiä valmiiksi ja merkitä ideat muistiin! Tekstiä kannattaa tuottaa varastoon aina, kun herää innostus kirjoittamiseen. Näin voit julkaista huippumateriaalia tasaisin väliajoin.

Google on myös mahtava väline ideoiden kehittelyyn. Etsimällä omia tuotteitasi voit tutkia, että mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita. Googlaamalla ”viherjauheet” saamme seuraavaa tietoa:

 

Yllä oleva tietokenttä löytyy hakutulossivun alalaidasta. Saamme näin selville, että ihmiset etsivät tietoa viherjauheen hyödyistä ja haitoista sekä resepteistä (ja erikseen vielä smoothieista).

Kirjautumalla AdWords-tilille saamme vieläkin enemmän ideoita. Alla on kuva AdWordsin avainsanojen suunnittelijasta. Avainsanojen suunnittelija löytyy kohdasta Työkalut -> Suunnittelu -> Avainsanojen suunnittelija. Täältä valitsemme kohdan ”Etsi uusia avainsanoja käyttämällä ilmausta, verkosivustoa tai luokkaa” ja kirjoitamme siihen ”viherjauhe”.

 

Google näyttää viherjauheen ja siihen liittyvien aiheiden hakumäärät. Viherjauheelle löytyi yhteensä 400 avainsanaideaa. Näistä vain kehittelemään mahdollisia kirjoituksia! Helppoa, eikö?

Tekstin rakenne

Aiheen valinnan jälkeen tekstin tyylistä ja rakenteesta pitäisi saada mahdollisimman kiinnostusta herättävä, jotta ihmiset jaksavat lukea sen loppuun asti. Tämä on usein copywriterin työn vaikein osuus. Älä kuitenkaan huoli! Jatkuvalla harjoittelulla ja oikean tekniikan opiskelulla kehityt varmasti tässäkin mestariksi.

Paneudutaan seuraavaksi kirjoittamisen tekniikkaan.

Copywriter keskittyy otsikkoon

Blogiartikkelin tärkein kohta on usein otsikko. Miksi? Koska ilman vetävää otsikkoa et saa lukijaa edes klikkaamaan kirjoitustasi auki.

Ei ole sattumaa, että iltapäivälehdet käyttävät clickbait-tyylisiä otsikoita eli äärimmäisyyksiin vietyä houkuttelua (ja usein myös tahallista harhautusta). Ihmisten uteliaisuus herää näistä niin vahvasti, että heidän on pakko avata tuo artikkeli. Pyri siis luomaan mahdollisimman houkutteleva otsikko, joka pakottaa lukijan avaamaan blogikirjoituksesi.

Älä kuitenkaan valehtele! Tekstin on vastattava lukijasi odotuksiin. Jos otsikko lupaa viherjauheiden smoothie-reseptejä, niin älä keskity myymään yrityksesi tarjoamia viherjauheita. Et halua menettää lukijasi luottamusta.

Ole spesifi. Otsikon on kerrottava lukijalle, että mihin aiheeseen kirjoitus pureutuu. Spesifillä otsikolla herätät mielenkiinnon paremmin kuin ympäripyöreällä kuvauksella.

Herätä lukijan mielenkiinto adjektiiveilla. Älä vain esitä ongelmaa, vaan pyri herättämään myös lukijan tunnereaktio aiheeseen. Otsikon pitää aiheuttaa jonkinlainen reaktio lukijassa, jotta hän on valmis uhraamaan kallisarvoista aikaansa juuri sinun artikkelisi lukemiseen.

Sisällytä otsikkoon numeroita, jos aiheesi sen sallii. Tutkimusten mukaan numeroita sisältäviä otsikoita klikataan useammin. Pienikin nousu klikkiprosentissa tarkoittaa pitkällä aikavälillä isoja eroja lukumäärissä.

Taitavat copywriterit ovat otsikkojen laatimisen mestareita. Alkuun pääsy on tässäkin varmasti tuskallista, mutta riittävällä harjoittelulla kehityt myös tässä virtuoosiksi.

Koukuta lukijasi

Olet vaiheessa, jossa satunnainen lukija on lukenut otsikkosi ja klikannut artikkelisi auki. Nyt lukija pitäisi vakuuttaa siitä, että hänen kannattaa lukea se.

Johdannossa kuvaillaan ensin käsiteltävä aihe mahdollisimman mielenkiintoisesti, kerrotaan syy kirjoituksen tekemiseen ja lopuksi esitetään tekijän vastaus aiheeseen.

Viherjauheiden terveysvaikutuksia käsittelevä kirjoitus voisi olla otsikoltaan ”5 nopeaa ja terveellistä viherjauhereseptiä kiireiselle ihmiselle” ja se voisi alkaa seuraavasti:

Haluaisitko panostaa terveyteesi, mutta raskas työelämä tai kiireinen perhe-elämä hankaloittaa terveellisen ruoan valmistamista? Kehitimme Viherjauhamon tiimipalaverissa 5 terveellistä ja nopeaa reseptiä, joiden valmistus onnistuu alle 2 minuutissa. Eiköhän katsota tarkemmin, että mitä oikein kehitimme.

Oheinen teksti on spesifi, puhutteleva ja siinä tarjotaan ratkaisu. Kiireiset ihmiset, jotka kokevat huonoa omaatuntoa ruokailutavoistaan (eli suuri osa ihmisistä) pystyvät samaistumaan tekstiin.

Voit aloittaa johdannon:

  • Kysymyksellä
  • Toteamuksella (”Terveelliseen ruokaan panostaminen on usein vaikeaa.”)
  • Esittämällä shokeeraavan faktan (”Tiesitkö, että viherjauheet sisältävät x % enemmän vitamiineja kuin normaali ruoka.”)
  • Kertomalla tarinan (”Viherjauheet muuttivat elämäni. Energiatasoni nousivat, ihoni alkoi hehkua ja tulin onnellisemmaksi.”)

Johdannon voi aloittaa usealla eri tyylillä. Tärkeintä on, että aloitus on mielenkiintoinen ja herättää lukijassa tunteita.

Copywriter johdattelee lukijaa

Pyri pitämään teksti mahdollisimman kevyenä. Johdattele lukijaa lauseesta ja osiosta toiseen. Voit esittää tekstissä kysymyksiä ja muodostaa näin suhdetta lukijasi kanssa.

Viljele tekstiin erilaisia suunnannäyttäjiä (”Seuraavaksi käsittelemme viherjauheiden terveysvaikutuksia”). Katso, että lukija pysyy kartalla siitä mihin suuntaan teksti on etenemässä.

Copywriter - ideointi

Tekstin on oltava skannattavissa

Internetissä on niin paljon materiaalia saatavilla, että ihmisten keskittymiskyky on hyvin rajallinen. Suurin osa ihmisistä skannaa sivun läpi lukematta sitä kokonaan.

Tekstin rakenteen on siis oltava mahdollisimman kevyt.

Älä tee liian pitkiä kappaleita. Wall-of-text eli yhteen putkeen kirjoitettu teksti toimii tehokkaana karkoittimena.

Lisää tekstiin visuaalisuutta. Kuvat ja grafiikka tekevät artikkelista miellyttävämmän ja kannustavat lukijaa jatkamaan lukemista.

Ihmiset rakastavat listoja. Pyri siis lisäämään tekstiin listauksia, mikäli mahdollista.

Tekstin lopetus

Tekstin lopetus on usein rankin vaihe. Olet käyttänyt tekstin tuottamiseen niin paljon aikaa, että haluaisit vain raapustaa nopeasti jotain kasaan, ja julkaista sen mahdollisimman nopeasti. Tuttua, eikö?

Kunnolliseen lopetukseen kannattaa kuitenkin käyttää aikaa.

Tee yhteenveto. Kerro lyhyesti, että mitä johtopäätöksiä tekstissä tuli ilmi.

Kerro mielipiteesi. Mitä tunteita tai ajatuksia johtopäätökset tai käsiteltävä aihe sinussa herättävät? Voit myös kertoa omia kokemuksiasi aiheesta.

Ohjaa lukijoitasi. Voit kertoa lukijoillesi, että mitä heidän kannattaa seuraavaksi tehdä. Viherjauhetekstin kirjoittaja voisi kertoa, että mistä jauheita voi ostaa ja miten niiden käytössä pääsee alkuun.

Johtopäätös

Blogikirjoituksen luominen on yhdistelmä tutkimustyötä, tekniikkaa ja luovuutta. Ensin pitää kehitellä mielenkiintoinen aihe, joka on mahdollisimman spesifi ja puhutteleva. Tämän jälkeen aihe pitää esitellä mahdollisimman mielenkiintoisesti. Tekstin rakenteen on myös oltava kevyt ja miellyttävä.

Copywriterin tekniikka on kaikkien opittavissa, mutta se vaatii jatkuvaa kirjoittamista. Blogikirjoitukset ovat kuitenkin niin merkittävä liikenteen ja näkyvyyden lähde yritykselle, että panostaminen kirjoitusten laatuun kannattaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *